Wat wil mijn klant nou werkelijk? En wat zijn onze antwoorden op vragen van de klant? Deze vraagstukken spelen al jaren en zullen er - als het goed is - ook altijd blijven. Klantgericht ondernemen klinkt heel logisch en makkelijk, maar er is geen standaard stappenplan voor te maken waardoor iedereen er succes mee heeft. Toch gooien we wat ideeën op waardoor u misschien weer nieuwe inzichten en energie krijgt om hier extra op te focussen.
Er zijn heel veel boeken geschreven over klantfocus, klantreizen en -belevingen, de ‘why’ van een onderneming... Dat geeft wel aan dat er veel over na wordt gedacht, maar dat er geen eensluidend verdienmodel is waardoor uw klanten tevreden zijn en u winst maakt. Altijd goed luisteren naar wat een klant vertelt, of soms juist niet vertelt maar wel laat merken, blijft lastig. Maar iedere blije klant geeft niet alleen een positief bedrijfsresultaat, die klant geeft ook energie aan iedereen die heeft bijgedragen tot dat resultaat.
Iedere klant heeft van tevoren al een bepaalde verwachting. Die moet uw bedrijf eigenlijk minimaal waarmaken om gewoon ‘oké’ te worden gevonden. De kleine verrassingen maken het verschil tussen een tevreden en een blije klant. Volgens bestsellerschrijfster Sonja Stalfoort, een expert in klantbeleving, is het eerst praktisch om te weten wat voor een gemiddelde klant randvoorwaarden zijn:
En dan zijn ook de volgende ontwikkelingen niet onbelangrijk om in het achterhoofd te houden:
Eigenlijk gaan de ontwikkelingen sneller dan dat een bedrijf bij kan houden, stelt klantstrateeg Stalfoort. Voordat een probleem goed doorgrond is, geanalyseerd en er een plan van aanpak voor is bedacht om te komen tot een klantoplossing, heeft de volgende vraag zich alweer aangediend en is de aandacht afgeleid. Daarom waarschuwt de expert ondernemers voor “een losse floddershow”: door een simpele structuur in te bouwen en na te leven, wordt daadwerkelijk waarde toegevoegd. Door de totale beleving van de klant als het product te gaan zien, in plaats van alleen het product dat gemaakt wordt, verandert de organisatie automatisch.
Het aanbieden van een structuur om bedrijfsprocessen goed te laten verlopen, is ook meteen een valkuil voor succes. Teveel processen en procedures werken zeker niet. Bovengenoemde structuur wil alleen aanduiden dat het heel belangrijk is dat iedere medewerker in het bedrijf een schakel vormt om samen tot blije klanten te komen. Want naast die eerder genoemde randvoorwaarden wil elke klant:
Ook hiervoor is geen eenduidige invulling te geven, behalve goed te luisteren en vragen te stellen. Voor een particulier kan het een uitkomst zijn dat de werkzaamheden pas starten als de kinderen naar school zijn, terwijl het voor een aannemer van doorslaggevend belang kan zijn dat er invulling kan worden gegeven aan een hele flexibele planning.
Ondernemers die onderbouwd meer blije klanten willen, kunnen te rade gaan in het managementboek ‘de klant energieke organisatie’. Alle schakels worden helder beschreven en toegelicht. Daarbij wordt er telkens ingezoomd op wat de ondernemer, medewerkers en klanten energie kost én vooral op elementen die je gezamenlijk kunt toepassen die energie opleveren.