Vanaf 2025 krijgen 30 tot 40 gemeenten in Nederland een zero-emissiezone
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA
20 april 2023

De enorme transitie naar Zero-Emissie

Vanaf 2025 krijgen 30 tot 40 gemeenten in Nederland een zero-emissiezone, om de leefbaarheid en luchtkwaliteit te verbeteren. Dan mogen bestelauto’s met emissieklasse lager dan Euro 5 die zones niet meer binnen. Bepaald zwaarder ‘materieel’ krijgt uitstel of een vrijstelling tot 2030 of 2035. Maar hoe dan ook zal de transitie naar zero-emissie gevolgen hebben voor jouw bedrijfswagen of wagenpark.

Gemeenten mogen zelf bepalen of ze vanaf 1 januari 2025 een zero-emissie zone, ook wel nul-emissiezone of ZE-zone genoemd, invoeren. Dit is een stadsgebied waar geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens mogen rijden. De ZE-zones staan los van de huidige milieuzone, die Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht nu al hebben. Als je een oudere dieselbus hebt, dan heb je mogelijk al ervaren hoe snel de bekeuringen op kunnen lopen als je (per ongeluk) een gele, groene of paarse milieuzone inrijdt. Middels camera’s worden nummerplaten automatisch herkend door een foto van het kenteken te koppelen aan het kentekenregister van de RDW. Hetzelfde systeem zal waarschijnlijk vanaf 2025 bij alle zero-emissie zones worden toegepast.

Kentekenchecks

Met de Milieuzonecheck op www.milieuzones.nl/check kun je op basis van een online kentekencheck nagaan in welke emissieklasse jouw voertuig valt en welke zones je wel of niet mag inrijden. Vanaf 2025 gaat het dus niet alleen meer om dieselvoertuigen, maar wil een heel aantal gemeenten alle vrachtwagens en bestelauto’s met een emissieklasse lager dan Euro 5 gaan weren. Voor bestelauto’s met emissieklasse Euro 5 gaat deze regel in op 1 januari 2027. Voor een aantal voertuigcategorieën is er tot 2030 nog een overgangsregeling. Op www.opwegnaarzes.nl kun je ook een kentekencheck doen om er achter te komen of jouw voertuig in 2025 de zero-emissie zones in mag.

Toegangseisen

Tot nu toe hebben 29 gemeenten de ambitie of het besluit genomen een zero-emissiezone in te voeren. Niet elke gemeente start op 1 januari 2025 en er komen ook nog steeds gemeenten bij. Lastig is dat gemeenten hun eigen keuzes mogen maken en of het daardoor nog wel pragmatisch naleefbaar wordt voor het bedrijfsleven. In elk geval zijn de volgende emissie-eisen opgenomen:

  • Alle nieuwe bestelauto’s die ná 1 januari 2025 op kenteken worden gezet moeten emissievrij zijn in een zero-emissiezone.
  • Alle bestelauto’s moeten vanaf 1 januari 2030 emissievrij zijn in een zero-emissiezone.

Overgangsregelingen

Vanwege het Klimaatakkoord, maar ook omdat gemeenten zelf graag een schonere leefomgeving willen creëren, zullen er steeds meer ZE-zones komen. De transitie is echter ingewikkeld, want het is onduidelijk of er straks wel voldoende emissieloze voertuigen geproduceerd worden, of het laadvermogen toegankelijk wordt, of de aansluitingen op het net dan wel mogelijk zijn en zo zijn er nog meer vraagtekens. Daarom zijn er ook al algemene overgangsregelingen bekend:

  • Bestelauto’s (N1) in Euroklasse/emissieklasse 4 of lager kunnen vanaf 1 januari 2025 niet meer een zero-emissiezone in.
  • Bestelauto’s (N1) in Euroklasse/emissieklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot een zero-emissiezone.
  • Bestelauto’s (N1) in Euroklasse/emissieklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot een zero-emissiezone.

Vrijstellingen en ontheffingen

Heb je een vrachtwagen of trekker met oplegger, dan kun je voor de ZE-zones een vrijstelling hebben, of ontheffing aanvragen. Afhankelijk van de carrosseriecode en de leeftijd van het voertuig wordt automatisch ontheffing gegeven, of moet zelf een ontheffing bij RVO worden aangevraagd. Vrachtauto’s met carrosseriecode 15, 16, 19, 23, 26, 27, 31, SB en SF die jonger zijn dan 13 jaar worden vrijgesteld. Bestelauto’s en vrachtwagens die niet aan de voorwaarden voldoen, kunnen straks een dagontheffing via een Centraal Loket aanvragen, maar er komt dan wel een maximum limiet op het aantal dagontheffingen per jaar. Dat wordt dan nog een heel gepuzzel en bureaucratisch gedoe om zo’n zone in te komen.

Advies

Het duurt nog een paar jaar, maar de tijd vliegt en voor je het weet, is het zover. Als je komende tijd een bedrijfswagen wilt vervangen, dan moet je nu al nadenken over wel dan niet emissieloos, straks ombouwen en/of een mogelijke verandering van afschrijving. Er is een stappenplan dat je hierbij kan helpen en ook zijn er handige rekentools om te kijken of er al een e-bestelbus is die past bij jouw bedrijf, wat e-rijden kostentechnisch betekent en hoe je de TCO berekent.

In het besloten ledengedeelte van www.noa.nl hebben we het dossier e-rijden aangemaakt, zodat je eenvoudig allerhande informatie en tools kunt raadplegen.

OPWEGNAARZES

Een website van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat speciaal ter voorbereiding op de komst van zero-emissie zones. Op deze site wordt regelmatig bijgewerkt waar de zero-emissie zones komen, vanaf wanneer ze ingaan, voor wie ze gelden en hoe ondernemers zich het beste kunnen voorbereiden op de komst van ZE-zones: www.opwegnaarzes.nl

SSEB

Op 9 mei 2023 wordt de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB) Retrofit weer opengesteld. Denk je er over om een pas aangeschafte of al gebruikt bouwwerktuig emissiearm (uitstootarm) of zelfs emissieloos (uitstootvrij) te maken? Mogelijk kom je voor subsidie in aanmerking als je een dieselwerktuig ombouwt door er een elektrische aandrijfmotor in te installeren. Let op: vorig jaar was het subsidiepotje in een mum leeg, dus het is raadzaam er direct bij te zijn en je tijdig voor te bereiden. Meer info op www.rvo.nl/sseb

 

Deel dit artikel: