Foto's zeggen veel over uw bedrijf
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA

Een bedrijfsportfolio maken

“Een foto zegt meer dan 1000 woorden”. Dat gezegde is niet zomaar ontstaan. Zeker omdat u als afbouwprofessional hele mooie dingen maakt, is het de moeite waard om uw projecten vast te leggen en met trots te laten zien. Een bedrijfsportfolio maken en onderhouden heeft voor uw onderneming echt toegevoegde waarde. En met onderstaande praktische tips gaat u daar enthousiast mee aan de slag. 

Een bedrijfsportfolio maken kan bijvoorbeeld in een fotoboek. Er zijn online allemaal aanbieders die het u makkelijk maken mooie composities te maken, eventueel korte teksten of omschrijvingen toe te voegen en passende achtergronden te kiezen. Het is ook leuk om als bedrijfsportfolio een fotoboek samen te stellen, omdat u dan ziet hoeveel moois u maakt en waar u echt goed in bent. Kies voor een aanbieder waar u het fotoboek in print geleverd krijgt, maar die u ook digitaal kunt opslaan en op die manier aan uw website kunt toevoegen. Het fotoboek is fijn om te hebben zodat u dit er bij kunt pakken om een klant een bepaald project te laten zien. Of het in de showroom neer te leggen zodat klanten er zelf rustig even door heen kunnen bladeren om een goede indruk op te doen. En tenzij u op uw website al uitgebreid mooie referentieprojecten toont, is een online versie van het fotoboek ook voor potentiële online klanten een prettige manier om te bekijken waar uw bedrijf goed in is. 

Het is belangrijk dat uw portfolio een idee geeft van uw bedrijf. Een portfolio is een document dat je kunt maken om te laten zien waar jouw kracht ligt en wat je allemaal precies kan. Een bedrijfsportfolio is een document dat een goede weergave geeft van de activiteiten, producten en afdelingen binnen uw onderneming. Start met een pagina waarin u hele korte informatie geeft over de historie/achtergrond, contactgegevens én waardes van uw organisatie. 

“Wie zijn wij”

Hoe groot of klein uw bedrijf ook is: mensen willen zaken doen met mensen. Stel iedereen kort voor aan de hand van een mooie foto of een actiebeeld: wat is zijn/haar passie? 

“Wat doen wij”

Daarna kunt u uitleggen wat uw bedrijf eigenlijk doet. Wat is de missie en visie, waar staan jullie als bedrijf voor en waarin maken jullie het verschil. Gebruik hierbij mooie foto’s van werksituaties, van het selecteren van nog te bewerken natuursteen, tot het stofzuigen van een ruimte nadat het werk is gedaan en een sfeerbeeld van bijvoorbeeld een prettig verkoopgesprek. 

“Wat hebben wij al gemaakt”

Een van de belangrijkste dingen die u wilt laten zien is natuurlijk wat voor mooie, slimme, functionele dingen u allemaal maakt. Vraag uw opdrachtgever of het bewuste project in uw portfolio mag worden opgenomen. Gebruik unieke foto’s. Van het eindresultaat, maar bijvoorbeeld ook van bijzondere details, of bepaalde lagen of fases van het project. Met een klein onderschrift wordt dan voor klanten duidelijk wat er allemaal moet gebeuren voordat het fraaie eindplaatje gemaakt kan worden. 

Goede referentiebeelden

Voor veel afbouwprofessionals is het een uitdaging om goede referentiebeelden te verzamelen. Want als uw werk klaar is, is dat wel mooi, maar dan is de ruimte nog niet ingericht, of bij buitenwerk moet de tuin of bestrating vaak nog af worden gemaakt. Op ons NOA-secretariaat krijgen we af en toe vragen of we goede foto’s hebben die gebruikt mogen worden. Of er meldt zich een gefrustreerd NOA-lid, waarvan de mooie foto’s en zorgvuldig geformuleerde teksten worden gekopieerd. Dat is natuurlijk not done! Alleen foto’s van zelf vervaardigde projecten gebruikt u als promotiebeelden. 

Tip van de dag

Tips voor mooie foto’s van referentieprojecten: 

  • Tegenwoordig hebben mobiele telefoons een goede ingebouwde camera. Zet de instelling zo dat foto’s op hoge resolutie worden opgeslagen. En ga anders aan de slag met een redelijke camera; daarvan levert de automatische instelling al best een professioneel beeld op.
  • Fotografeer alleen eigen werk, en/of train medewerkers in het maken van referentiebeelden; de ‘maker’ heeft gevoel bij wat er gemaakt is en waar belangrijke details in het project zitten. Maak overal foto’s van en selecteer alleen de mooiste.
  • Kijk van een afstand naar het totaalplaatje. Met een foto wilt u sfeer verkopen!
  • Een mooi werk opgeleverd? Plan direct een afspraak in om na een half jaar - of jaar - terug te gaan om foto’s te maken. Dan is alles mooi ingericht, of de tuin aangelegd en in de bloei. Dat maakt uw foto’s vele malen mooier dan wanneer u het werk in een lege ruimte fotografeert. De kijker mist dan de sfeer. 
  • Steek alleen tijd in bijzondere projecten. Recht-toe-recht-aan-werk maakt een foto niet bijzonder. Geef die mooie foto’s een etaleerplek: of dat nu internet, social media, uw kantoor of showroom of (digitaal) fotoboek is. Het moet uitstralen wie u bent en waar uw bedrijf voor staat.
  • Als u er zelf echt geen gevoel voor heeft, of tijd voor vrij wil maken, regel dan een professionele fotograaf, die alle medewerkers mooi fotografeert en diverse projecten langs rijdt. Ga mee om de fotograaf te attenderen op de details die u in beeld wilt brengen.