Carin Benders geeft uitleg over inspectiepunten en handhaving vanaf september
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA
17 juli 2025

Toelichting Arbeidsinspectie op controles

Vanaf september leggen inspecteurs van de Nederlandse Arbeidsinspectie hun focus op het ‘project fysieke belasting in de bouw’. Carin Benders, projectleider bij de Arbeidsinspectie, kwam op 3 juli aan de vloerensector uitleggen waarop ze gaan inspecteren en hoe er wordt gehandhaafd.

Hoewel de inspecteurs ook nog andere werkzaamheden hebben, worden ze vanaf september op pad gestuurd om vloeren- en stukadoorsbedrijven te controleren op fysieke belasting. Vanaf januari 2026 komen daar ook de plafond- en wandmonteurs en gipsblokkenstellers bij. Carin Benders gaf als projectleider op 3 juli uitgebreide uitleg aan de leden van de NOA hoofdsector Vloeren & Terrazzo op alle inspectiepunten en de wijze waarop wordt gehandhaafd:

  • Doelstelling van de Arbeidsinspectie is dat er veilig en gezond wordt gewerkt. Om dit te bewerkstelligen gaan ze preventief in gesprek met opdrachtgevende en uitvoerende partijen, maar ook actief inspecteren en waar nodig corrigeren met o.a. waarschuwingen, boetes of stilleggingen;
  • Vloerenbedrijven, maar ook de hoofdaannemer en opdrachtgever, zullen worden aangesproken als tijdens een inspectie blijkt dat de geldende regels niet worden nageleefd. In principe gaat een boete naar de werkgever, tenzij heel duidelijk is dat de werknemer zich niet houdt aan de Arbowet en -regelgeving terwijl de werkgever alles in het werk heeft gesteld om volgens de regels te werken. In het laatste geval kan de werknemer worden beboet;
  • Halverwege 2026 zal de Arbeidsinspectie middels een tussentijdse evaluatie terugkoppelen wat er wordt waargenomen en hoe hierop wordt gehandhaafd;
  • Het controleren van de regels inzake fysieke belasting (die staan beschreven in voetnoot 113 Beleidsregel boeteoplegging arbeidsomstandigheden) heeft de prioriteit, maar ook wordt gelet op overtreding van de Arbowet bij gebruik van dieselmotoren en op naleving van de vergewisplicht (deze aspecten worden verderop nader toegelicht);
  • Wanneer er niet wordt gewerkt met een mechanische rei of robot wanneer dit wel mogelijk is, wordt het werk direct stilgelegd. Alvorens in september wordt gestart met de inspecties wordt nog gecommuniceerd in welke gevallen een werk nog mag worden afgemaakt;
  • Boetes worden berekend conform artikel 5.3 onder a van het Arbobesluit. Het boetenormbedrag voor categorie 5 binnen het Arbobesluit is vastgesteld op € 4.500,- volgens de Beleidsregel boeteoplegging arbeidsomstandighedenwetgeving. Dit normbedrag wordt gebruikt bij de berekening van een bestuurlijke boete die afhankelijk is van de grootte van een bedrijf. Bedrijven of instellingen met minder dan 5 werknemers betalen 10 procent, bedrijven of instellingen met 5 tot en met 9 werknemers betalen 20 procent, bedrijven of instellingen met 10 tot en met 39 werknemers betalen 30 procent en zo verder;
  • Volgens de Arbowet ben je ook verantwoordelijk voor correcte toepassing van de regels door ingehuurde zzp’ers.

Vergewisplicht

De opdrachtgever moet zich er conform Arbobesluit al in de ontwerpfase van ‘vergewissen’ dat de werkgevers en zelfstandigen in de uitvoeringsfase in staat zijn te voldoen aan alle arboverplichtingen. Daarom is de opdrachtgever ook verantwoordelijk voor het V&G-plan, waarin een inventarisatie en evaluatie van de project specifieke bijzondere gevaren en samenloopgevaren is opgenomen. In het plan moeten de juiste maatregelen staan waarmee de zogenaamde BTO-keuzen (bouwkundige, technische en organisatorische keuzen) kunnen worden onderbouwd. Dit staat allemaal beschreven in de werkinstructie bouwprocesbepalingen. Als er gedurende een bouwproject bijvoorbeeld wordt gekozen voor een ander type vloer, dan is de opdrachtgever verantwoordelijk voor het aanpassen van het V&G-plan.

Let er wel op dat je niet in alle gevallen naar de opdrachtgever kunt wijzen. Als onderaannemer moet je er zelf op letten dat je alles conform de regels uitvoert. Is dat volgens het ontwerp (of bestek) niet mogelijk, dan moet je dit aangeven bij de ontwerper. En besteed je werkzaamheden uit, dan heb jij zelf ook weer een “morele plicht” dat jouw onderaannemer(s) conform Arbobesluit aan het werk gaan.  

Dieselmotorenemissie

Dieselmotoremissie (DME) is een kankerverwekkende stof die ontstaat tijdens de verbranding van dieselolie in motoren. Als werknemers DME inademen, hebben zij een verhoogde kans op het krijgen van long- en blaaskanker. Daarnaast kan het inademen van DME bijdragen aan het ontstaan van ernstige longaandoeningen zoals COPD en astma. Iedere mate van blootstelling aan DME is een gevaar voor de gezondheid en daarom zijn werkgevers verplicht om hun werknemers hiertegen te beschermen. Constateert de Arbeidsinspectie dat de vloer wordt afgewerkt met een vlindermachine aangedreven op diesel, dan volgt direct een boete. Alleen vlindermachines op gas, benzine of elektriciteit zijn toegestaan.

Presentatie Arbeidsinspectie

Een compilatie van de presentatie door de Arbeidsinspectie voor de leden van de NOA hoofdsector Vloeren & Terrazzo is voor de gehele sector beschikbaar. Leden die de bijeenkomst hebben gemist en de volledige presentatie willen terugzien, inclusief de PowerPoint en beantwoording van alle gestelde vragen, kunnen inloggen op het besloten ledengedeelte en het dossier Arbeidsomstandigheden raadplegen.

Brochure voor opdrachtgevers

Tijdens de bijeenkomst werd gevraagd of er informatie beschikbaar is, waarmee opdrachtgevers kunnen worden geïnformeerd over de geldende regels voor het vervaardigen van een zandcementdekvloer. Bedrijven, die hun medewerkers en opdrachtgevers willen informeren, kunnen gebruik maken van de digitale folder ‘Zandcementdekvloeren: zo werk je gezond én volgens de regels’.

Deel dit artikel:

Laatste nieuws