De nieuwe standaard voor online vindbaarheid
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA
08 mei 2025

Generative Engine Optimization (GEO)

Wat is Generative Engine Optimization (GEO)? GEO is de strategie waarbij content wordt geoptimaliseerd om door AI-modellen geselecteerd te worden als het meest relevante en betrouwbare antwoord op gebruikersvragen.

Misschien denk je bij het lezen van de inleiding al: huh? Waar hebben ze het over? Maar gebruikers van ChatGPT en andere apps met kunstmatige intelligentie zullen meteen denken: dat is handig!

De kernprincipes van GEO

AI-gestuurde zoekmachines werken in de basis anders dan traditionele zoekmachines, technisch maar ook de input van de gebruiker wordt anders geïnterpreteerd. Voor ons als gebruikers is dat ideaal. We kunnen lange en complexe vragen stellen en krijgen een antwoord zonder de zoekresultaten te hoeven doorspitten. De AI-zoekmachine maakt voor ons een kant-en-klaar antwoord met de bijbehorende bronnen. De Google zoekmachine ziet er in Amerika namelijk al een tijd zo uit. Het is wachten tot dat niet alleen Bing maar ook Google hun AI gaat toevoegen in de zoekmachine. Er staat dan een grote verandering te wachten op zoekgebied.

GEO effectief implementeren

Om relevant te blijven, met alle AI zoekmachines in omloop, moet je als bedrijf je contentstrategie herzien. Maar hoe pak je deze GEO strategie aan?

Creëer content met een duidelijke vraag-antwoordstructuur

AI selecteert content die direct inspeelt op veelgestelde vragen binnen een specifieke branche. Zorg ervoor dat jouw webteksten waardevolle en concrete antwoorden biedt op relevante vraagstukken. Denk hierbij goed na over zakelijke vraagstukken van je klanten of werk met zoektermanalyses om dit te achterhalen.

Positioneer je bedrijf als autoriteit binnen de sector

AI-modellen geven de voorkeur aan bronnen met aantoonbare expertise. Publiceer daarom diepgaande, goed onderbouwde content die jouw deskundigheid onderstreept. Denk aan kwalitatieve uitleg over toegepaste technieken, een toelichting op de garantie die je geeft, of een download met onderhoudsadvies (tip: gebruik die van het besloten ledengedeelte van deze website en pas deze aan voor jouw bedrijf). Thought leadership-artikelen noemen ze dat in contentstrategie termen. Vergeet daarbij niet de klassieke SEO-tactieken goed gevonden worden door zoekmachines (oftewel een sterke domain rating en slimme back-links) blijft essentieel om je zichtbaarheid en geloofwaardigheid te vergroten.

Vergroot online aanwezigheid 

AI waardeert consistentie en herkenbaarheid. Actieve aanwezigheid op meerdere platformen en vermeldingen in verschillende bronnen verhogen de kans dat AI je content oppikt als betrouwbare informatiebron. Bijvoorbeeld: een tekst over een bepaald project of een specifieke systeemopbouw, kun je ook eens als artikel in LinkedIn publiceren.

Optimaliseer contentstructuur 

AI houdt van heldere koppen, overzichtelijke alinea’s en een logische opbouw van een tekst. Doe je dit dan kan jouw content gemakkelijker verwerkt worden voor AI. Structuur en leesbaarheid spelen een cruciale rol in GEO-optimalisatie.

‘Zoekwoord schrijven’ is passé

Misschien kom je nog wel eens ergens een tekst op internet tegen waar veelvuldig hetzelfde woord in wordt gebruikt? Een tijdje hielp je zoekmachines om telkens dezelfde zoekterm te gebruiken. Maar het leest helemaal niet fijn en zoekmachines zijn veel slimmer geworden. Gebruik daarom varianten en synoniemen om een breed scala aan relevante zoekopdrachten te dekken. 

Deel dit artikel:

Laatste nieuws