Verkopen of stoppen?
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA
20 juli 2021

Waarom zou u uw bedrijf verkoop gereed maken?

Uw bedrijf verkopen. Veel ondernemers in hart en nieren nemen maar moeilijk afscheid van ‘hun kindje’. Toch komt vroeg of laat het moment en dan kunt u er maar beter goed op voorbereid zijn. Laten we daarom de vraag omdraaien. Als u er niet over nadenkt of en hoe u uw bedrijf zou willen verkopen, wat zijn dan de risico’s? Deze kunnen op diverse vlakken zeer groot zijn.

Stel, uw bedrijf is op dit moment minder of zelfs niet interessant voor kopers. Dat kan een reële constatering zijn, die u misschien liever niet wilt horen. Want u bent trots op uw bedrijf! Maar met een kantoor aan huis, of ware vakmannen in dienst die misschien nog maar een paar jaar voor hun pensioengerechtigde leeftijd zitten, is de feitelijke waarde van uw bedrijf wellicht geringer dan u inschat? Dan kunt u nu gaan sturen op mogelijke veranderingen in uw onderneming. 

Verkopen of stoppen?

Voor de komende jaren moet u er rekening mee houden, dat er meer verkopers zullen zijn dan kopers. Dit omdat tijdens de crisis diverse bedrijven hebben gewacht met verkoop en daarom de komende jaren “op de markt komen”. Het is als de normale markt: “mooie zaken zijn goed verkoopbaar en de rest is moeilijk verkoopbaar”. Niet verkopen en dus afbouwen en stoppen met het bedrijf kost veel geld en is emotioneel ook niet plezierig. U hebt dan iets opgebouwd waar niemand interesse in heeft en dat voelt niet fijn.

25 puntensysteem

Het is een goed vertrekpunt om allereerst de waarde van uw onderneming vast te stellen. Wellicht kunt u dat zelf, maar u kunt ook gebruik maken van een check, die ledenvoordeelpartner Olde Hartman gebruikt voor het bepalen van de waarde. U maakt samen met Olde Hartman dan aan de hand van een vragenlijst het bedrijfsprofiel van uw bedrijf. Dit is een 25 puntensysteem om te bepalen hoe interessant u bent voor kopers. U begrijpt; hoe interessanter des te hoger is de verkoopbaarheid en de waarde van uw bedrijf. Als u nu nog helemaal niet van plan bent uw bedrijf te verkopen, kan het al wel heel interessant zijn om die waardebepaling te maken. Als u nu nog niet zo hoog scoort op de 25 puntenbepaling, hebt u namelijk nog ruim de tijd om daaraan te werken. Door de check weet u ook gericht waar u dan precies aan kunt werken. Hierdoor kunt u uw bedrijf dus interessanter maken en stijgt de waarde van uw bedrijf. Denk daarbij aan: type opdrachtgevers, acquisitie aanpak, leeftijdsopbouw personeel, uitstraling pand en materieel etc.

Vooruitschuiven…

Niets menselijks is een afbouwer vreemd: nadenken over later schuift makkelijk door, als er NU klussen zijn die geklaard moeten worden. Maar voor u het weet, bent u weer een jaar verder en daarom is dit artikel een wake-up call. Te lang wachten met de voorbereiding voor verkoop kan namelijk een groot probleem worden. Want als we teruggrijpen naar het eerder genoemde voorbeeld: Een bedrijf met een eigenaar van 67 jaar heeft personeel met een gemiddelde leeftijd van bijna 63 jaar. Een mogelijke koper denkt dan toch snel: “Ondanks dat ik goed personeel zoek, heb ik geen belangstelling in een bejaardencentrum”. Door tijdig een plan te maken en daar naar toe te werken, vindt u tegen die tijd dé koper die met trots uw bedrijf over wil nemen.

De Belastingdienst

“Leuker kunnen we het niet maken”. Die oude slogan van de Belastingdienst komt ook bij bedrijfsoverdracht om de hoek kijken. Want de fiscus stuurt graag blauwe brieven. Andersom ziet u deze niet graag op uw mat vallen. Een goede fiscale constructie is echter van groot belang om de inhoud van een blauwe enveloppe beheersbaar te maken. Olde Hartman benoemt dat ze veel te vaak zwaar teleurgestelde ondernemers hebben gezien, omdat het bedrijf door een slechte voorbereiding nog niet rendabel te verkopen was. Want als een fiscale constructie moet worden veranderd, dan zijn daar maar zo termijnen van drie tot vijf jaar aan gekoppeld. Dat is ontzettend lang als u dat pas inziet op het moment dat u eigenlijk al het bedrijf wilt verkopen.

Praktijkvoorbeelden

Een eenmanszaak of VOF die geen voorbereidingen treft, kan een groot financieel probleem hebben, waardoor een bedrijf niet te verkopen is. Op dit moment moeten diverse bedrijven doorgaan, omdat er bijvoorbeeld anders te grote bedragen voor transitievergoeding moeten worden betaald. Als u als ondernemer een eenmanszaak of VOF heeft, bent u ook in privé aansprakelijk voor deze bedragen. Maar het kan ook zijn dat de meerwaarde van uw pand (verschil tussen werkelijke waarde en boekwaarde) leidt tot grote belastingaanslagen. Dit gaat dan vaak niet over enkele duizenden euro’s, maar over zeer veel geld.

Familie overdracht

In de afbouwbedrijfstak zien we veel bedrijfsoverdrachten binnen de familie. Het bedrijf gaat van vader op zoon of dochter. Prachtig natuurlijk, maar het verkoop gereed maken is niet alleen van toepassing bij verkoop aan derden. Ook bij een familie overdracht is dit van het grootste belang. Er gelden immers dezelfde regels voor de continuïteit van het bedrijf. Overigens is de fiscus nóg alerter in verband met de bedrijfsopvolgingsregeling. En spelen ook de familiebanden natuurlijk een grote rol: wat als een van de kinderen het bedrijf over wil nemen? Hoe regel je dan gezamenlijk dat er niet met scheve ogen wordt gekeken door de andere kinderen? Ook hiervoor geldt dat een tijdige voorbereiding en goede gesprekken veel leed kunnen besparen.

Deel dit artikel: