RDW is campagne voor invoering vrachtwagenheffing gestart
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA
23 oktober 2025

Vrachtwagenheffing per 1 juli 2026

RDW is gestart met een landelijke campagne om ondernemers voor te bereiden op de komst van de vrachtwagenheffing. Vanaf 1 juli 2026 gaan eigenaren van vrachtwagens in Nederland en daarbuiten betalen per gereden kilometer. De heffing geldt op vrijwel alle snelwegen en een aantal provinciale en gemeentelijke wegen.

De nieuwe regeling werd tijdens Prinsjesdag 20222 al geïntroduceerd en wordt per 1 juli 2026 officiële wetgeving. RDW is een campagne gestart om te voorkomen dat ondernemers worden verrast en hen helpen om tijdig de juiste stappen te zetten. Bedrijven met een vrachtwagen hebben inmiddels van RDW een brief ontvangen - of kunnen deze op korte termijn verwachten.

Betalen per kilometer

De vrachtwagenheffing moet bijdragen aan schoner en efficiënter wegvervoer. Het tarief wordt afhankelijk van het gewicht en de milieuklasse van de vrachtwagen: hoe lichter en schoner de vrachtwagen, hoe lager de heffing. Daarmee wil de overheid bedrijven stimuleren te investeren in schonere voertuigen en slimme logistiek.

Financiële gevolgen

De invoering van de vrachtwagenheffing vervangt deels bestaande belastingen. Zo verdwijnt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens tot 12.000 kilo en wordt die voor zwaardere vrachtwagens fors verlaagd. Het Eurovignet komt ook te vervallen. Voor afbouwbedrijven die eigen transportmiddelen inzetten, betekent dit dat de vaste lasten dalen, maar daar staat een kilometerheffing tegenover.

Volgens berekeningen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat het gemiddeld om circa 16 tot 19 cent per kilometer voor zware dieseltrucks. Bedrijven die veel kilometers maken met oudere voertuigen kunnen daardoor per saldo duurder uit zijn. Ondernemers met moderne, lichte of elektrische vrachtwagens profiteren juist van lagere tarieven en fiscale voordelen.

Subsidies

Een deel van de opbrengst van de kilometerheffing wordt gebruikt voor subsidies voor verduurzaming van het wagenpark: denk aan financiële steun voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens, laadvoorzieningen en efficiëntere transportplanning. Deze subsidies moeten de overstap naar schoner materieel aantrekkelijker maken en de concurrentiepositie van duurzame bedrijven versterken.

Tref voorbereidingen! 

Om de heffing te kunnen innen, moeten vrachtwagens worden uitgerust met goedgekeurde boordapparatuur die de gereden kilometers registreert. Hiervoor moet je een contract afsluiten met een erkende dienstaanbieder. Zonder werkende boordcomputer kan er vanaf juli 2026 niet gereden worden op de heffingsplichtige wegen. De RDW roept bedrijven op om dit ruim op tijd te regelen.

Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Heb je (een) eigen vrachtwagen(s), of maak je regelmatig gebruik van vaste vervoerders of ingehuurde transporteurs, dan is het belangrijk om tijdig te inventariseren wat de financiële effecten zijn. Afhankelijk van de intensiteit of de leeftijd van je wagenpark moet je rekening houden met hogere kosten per project.

Informatie over de praktische stappen en de tarieven is te vinden op www.vrachtwagenheffing.nl.

 

Deel dit artikel:

Laatste nieuws