Vanwege de nieuwe pensioenregeling moeten werkgevers vanaf 1 januari 2026 de standaard pensioenpremies (25,73% en 0,2% van de Pensioen Grondslag) afdragen als een werknemer met onbetaald verlof gaat. Als de werkgever dit niet wil, moeten hier vooraf met werknemers afwijkende afspraken over worden gemaakt.
Wij adviseren jullie om schriftelijk aan je werknemers te laten weten dat ‘bij onbetaald verlof de werknemer er voor kan kiezen om op een formulier op de website van bpfBOUW’ in te vullen dat hij/zij geen pensioenpremie voor het ouderdomspensioen wil afdragen tijdens onbetaald verlof.’ Dit formulier is helaas op dit moment nog niet beschikbaar. Zodra dit formulier beschikbaar is dan laten wij dit weten.
Mocht de werknemer deze premie wel willen afdragen, dan is het advies (als je als werkgever deze premie niet voor je rekening wil nemen) om schriftelijk aan te geven dat het werknemers- en werkgeversdeel van deze premie voor rekening komt van de werknemer. Wij adviseren om dit aan alle werknemers schriftelijk te laten weten. Daarnaast is het advies om op het moment dat onbetaald verlof in de toekomst ter sprake komt dit voor de volledigheid opnieuw te bespreken en aan de schriftelijke afspraak te refereren.
De premies voor de risicoverzekeringen t.b.v. overlijden (3,73% van PG) en arbeidsongeschiktheid (0,2% van PG) lopen wel verplicht door.
Als een werkgever al te maken heeft met een werknemer of werknemers met onbetaald verlof (dus in 2025 of eerder aangevangen met onbetaald verlof), dan biedt APG de mogelijkheid om voor deze medewerker(s) af te wijken per 1 januari 2026. Voor deze overgangssituatie dient de werkgever gebruik te maken van het onderstaande Excel formulier en dit te mailen aan Fred van Es. Bij vragen over het invullen van het formulier, kan de werkgever ook terecht bij Fred, telefoon: 06 - 1037 4791. Het dringende verzoek is om zijn gegeven uitsluitend voor dit doel te gebruiken.