500 miljoen voor stifstofuitstoot
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA
06 november 2019

Max 100 KM/U om de bouw vlot te trekken

Het kabinet trekt 500 miljoen euro extra uit voor maatregelen om de stikstofuitstoot tegen te gaan. In een ‘geheime’ notitie stond al beschreven dat de maximum snelheid op snelwegen dan terug moet naar 100 km/u, om daarmee te zorgen dat er minder stikstof wordt uitgestoten. Als die in de file bespaard worden, kan er op de bouwplaats weer iets meer worden uitgestoten. Het NOS-journaal van 5 november meldde dat de kogel door de kerk is, maar premier Rutte meldde gisteravond in Nieuwsuur dat er nog heel goed moet worden gekeken wat haalbaar is en hoe een verstandig pakket maatregelen moet worden geïntroduceerd.

De actiedag op het Malieveld lijkt in elk geval effect te hebben geresulteerd. Daarna werd er op het Binnenhof dag en nacht gewerkt om een pakket aan maatregelen samen te stellen. Want het getekende Klimaatakkoord kan men niet onderuit en er móet hoe dan ook minder stikstof worden uitgestoten. Is het niet bij het één, dan dus bij het ander. Het RIVM heeft op verzoek van minister Schouten berekeningen gemaakt: als de maximum snelheid op snelwegen naar 100 km/u gaat, kunnen er in 2020 75.000 woningen worden gebouwd. Als voorwaarde wordt gesteld dat de bouwprojecten op enige afstand van beschermde Natura 2000-projecten moeten liggen en niet te dicht bij elkaar. Ook moeten de woningen aardgasvrij zijn. Daarbij schrijven de deskundigen: "Hoe schoner er op de bouw wordt gewerkt, denk aan energieneutraal bouwen, met elektrische voertuigen en geen houtkachels, hoe meer woningen gerealiseerd kunnen worden."

Om de bouw weer vlot te trekken, moet de maximum snelheid dus omlaag. Daar is zeker niet iedereen blij mee. Nog onbekend is voor welke snelwegen het gaat gelden en wanneer dit wordt ingevoerd. Wat wel is vastgesteld is dat bij een snelheidsverlaging de snelheden op de weg en bij invoeg- en uitvoegstroken dichter bij elkaar worden gebracht, waardoor er een rustiger verkeersbeeld ontstaat. De ruimte op de weg kan dan beter benut worden en dat zorgt voor een betere doorstroming. Dit zorgt voor minder stikstofuitstoot. Want files veroorzaken namelijk nog meer stikstofuitstoot dan 130 kilometer per uur rijden, zelfs 81 procent meer, stond al in het eerder uitgebrachte adviesrapport van Remkes.

In de geheime notitie stond ook een idee over herinvoering van de autoloze zondag, maar die schijnt van de baan te zien. “Niet meer van deze tijd”, wordt verondersteld. Wanneer het precies duidelijk wordt, is onbekend. "Ik hoop na het weekend", meldde Rutte.

Deel dit artikel: