De Geschillencommissie heeft de reglementen en samenwerkingsovereenkomsten van de Geschillencommissie Afbouw en de Geschillencommissie Natuursteen geactualiseerd. Deze aanpassingen maken onderdeel uit van een breder moderniseringstraject.
De Geschillencommissie heeft de reglementen geactualiseerd zodat ze blijven aansluiten op nieuwe wetten en hoe rechters tegenwoordig oordelen. Daardoor wordt duidelijker hoe een procedure loopt, welke termijnen gelden en wat de rechten en plichten zijn van consument en ondernemer.
Het doel is dat geschillen zorgvuldig, eerlijk en onafhankelijk worden behandeld. De commissie bestaat uit een onafhankelijke voorzitter en leden namens beide partijen. De uitspraak is bindend en zo opgesteld dat deze juridisch standhoudt.
NOA heeft al decennialang een samenwerkingsovereenkomst met De Geschillencommissie in Den Haag. In onze consumentenvoorwaarden voor afbouw- en natuursteenbedrijven staan de rechten en plichten van zowel opdrachtgever als opdrachtnemer helder omschreven. NOA-bedrijven hanteren bij werkzaamheden voor particulieren verplicht deze algemene consumentenvoorwaarden, zodat de afspraken voor iedereen duidelijk zijn. In de consumentenvoorwaarden voor afbouwbedrijven en natuursteen staat opgenomen dat als er onverhoopt een geschil ontstaat tussen het NOA-bedrijf en de consument, waar partijen onderling niet meer uit komen, de zaak voorgelegd kan worden aan de Geschillencommissie Afbouw of Natuursteen in Den Haag.
De wijzigingen zijn vooral redactioneel en gericht op uniformiteit, actualiteit en toekomstbestendigheid. Voor ondernemers verandert de praktijk niet. De positie van NOA-leden blijft ongewijzigd en er ontstaan geen nieuwe verplichtingen of risico’s.
De jaarlijkse instandhoudingskosten blijven ook met de nieuwe samenwerkingsovereenkomsten gelijk en worden gezamenlijk gedragen met andere brancheorganisaties. Omdat we willen bespreken of de Geschillencommissie Afbouw en Natuursteen kunnen worden samengevoegd, is hier in de samenwerkingsovereenkomsten al rekening mee gehouden. Op 15 december ondertekenden Jacqueline Berkelaar, directeur van De Geschillencommissie, en NOA-directeur Wilbert Schellens de overeenkomsten.
De geactualiseerde reglementen zorgen voor een duidelijk kader voor ondernemers en consumenten. Voor NOA-leden verandert er inhoudelijk niets: