Staatssecretaris Chris Jansen van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft vrijdagmiddag 22 november bekendgemaakt dat de schoonste dieselbussen een jaar langer de zero-emissiezones in mogen. De ontheffing gaat tot 1 januari 2029 gelden.
Een en ander meldde staatssecretaris Jansen in een brief aan de Tweede Kamer. Die brief is een reactie op de motie-Veltman (VVD) van 22 oktober 2024. In de motie werd verzocht om een plan waarmee ondernemers tot 2029 gebruik kunnen maken van een landelijk gestandaardiseerde uitzondering op zero-emissiezones. “Ondernemers moeten de tijd en ruimte krijgen hun bedrijf te verduurzamen in een tempo dat bij hen past. Tegelijkertijd moeten we oog hebben voor bestaande afspraken. Gemeenten die ondanks alle bezwaren toch van start willen met een zero-emissiezone kunnen daar dus voor kiezen. Voor ondernemers met een schone dieselbus wordt de zero-emissiezone een jaar uitgesteld. Ook doen we er alles aan om te voorkomen dat ondernemers direct na invoering van een zero-emissiezone tegen een boete aanlopen”, aldus de staatssecretaris.
De staatssecretaris heeft ook geconcludeerd dat de harmonisatie nog beter moet. Ontheffingen voor bedrijfseconomische omstandigheden en netcongestie moeten landelijk gaan gelden. In elk geval staat nu beschreven dat de schoonste dieselvoertuigen, met euro 6-motor, een jaar langer de ZE-zones in mogen.
Formeel kunnen de zero-emissiezones gewoon per 1 januari 2025 ingevoerd worden, zoals de gemeenten willen. De staatssecretaris heeft aangegeven dat er aan het begin geen boetes zouden moeten worden uitgedeeld. Het kabinet gaat daarom in gesprek met gemeenten over een boetevrije periode van 1 jaar. Na 6 maanden wordt gezamenlijk geëvalueerd en bepaald of een heel jaar boetevrij daadwerkelijk noodzakelijk is. Ondernemers krijgen door deze besluiten extra tijd om zich voor te bereiden op de nieuwe ZE-zones; dit was een wens van de Tweede Kamer.