Het kabinet wil de vrijstelling van BPM-afdracht voor bestelwagens met een fossiele verbrandingsmotor tussen 2024 en 2026 geleidelijk afschaffen om de elektrificatie van het bestelwagenpark te versnellen. Maar voor veel mkb-ondernemers zijn er nog geen goede alternatieven om elektrisch te gaan rijden: de actieradius van elektrische bestelwagens is nog te kort, of ze kunnen de lading niet goed trekken. Daarom heeft Jacco Vonhof van MKB-Nederland namens aangesloten branches een petitie aangeboden aan de vaste Kamercommissie, om dit plan van tafel te krijgen.
Het afbouwen van de vrijstelling van de BPM-heffing op bestelbussen is een onredelijke lastenverzwaring voor ondernemers”, legde MKB-voorzitter Jacco Vonhof uit aan enkele leden van de vaste commissie voor infrastructuur en waterstaat. “Het plan werkt niet voor versnelde vergroening van het wagenpark, integendeel zelfs. Met die boodschap overhandigde Jacco Vonhof op 28 juni in de Tweede Kamer een petitie.
Met de petitie wordt de Kamer gevraagd om de afschaffing van de BPM-vrijstelling voor bestelwagens met fossiele verbrandingsmotor van tafel te krijgen. “Ondernemers zijn massaal bezig met verduurzaming en willen ook echt hun wagenpark vergroenen. Maar elektrische bestelwagens zijn nog lang geen volwaardig alternatief voor de installateur, hovenier, alle bouwbedrijven en noem ze maar op. Er moeten óf lange afstanden worden afgelegd, óf de bus moet zwaar beladen kunnen worden” gaf Vonhof aan. De actieradius is nog te beperkt en er is nog geen toereikend oplaadnetwerk. Ook het laadvermogen is nog een probleem. Momenteel valt het ook niet mee om überhaupt een nieuwe elektrische wagen geleverd te krijgen.
Vonhof, die deze week tijdens de ledenvergadering van MKB-Nederland unaniem werd herbenoemd om voor het mkb nog eens 4 jaar het gezicht te zijn als voorzitter van de koepelorganisatie, wees de commissieleden er fijntjes op dat vele duizenden mkb-bedrijven afhankelijk zijn van een betaalbare bestelbus om hun boterham te kunnen verdienen. “Een bestelwagen is voor ondernemers geen luxeproduct, maar pure noodzaak. Afschaffing van de BPM-vrijstelling zonder goede alternatieven, lost niets op; sterker nog, het werkt tegenstrijdig. Zonder BPM-vrijstelling gaat een nieuwe diesel gemiddeld 11.000 euro meer kosten. Dat is zo’n 38 procent en dat is een excessieve en onredelijke lastenverzwaring voor ondernemers.”