Hoe pak je ongewenst gedrag op de werkvloer aan?
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA
23 september 2025

Ongewenst gedrag is ongewenst

Ongewenst gedrag op de werkvloer kan leiden tot (langdurige) uitval of het vertrek van medewerkers. Dat wil je als werkgever graag voorkomen, zowel vanuit de zorg voor je medewerkers als voor de continuïteit van jouw bedrijf. Maar hoe kun je als werkgever ongewenst gedrag voorkomen? Begunstigend NOA-lid ArboNed deelt praktische tips.

  1. Geef medewerkers autonomie
    Een gebrek aan vrijheid bij het uitvoeren van taken, vaak gecombineerd met een te hoge werkdruk, kan negatief gedrag in de hand werken. Geef medewerkers ruimte om hun mening te uiten en fouten te maken.

  2. Geef het goede voorbeeld
    Autoritair of denigrerend gedrag van leidinggevenden kan de werksfeer negatief beïnvloeden. Regels en gedragscodes binnen bedrijven verliezen hun waarde als het management ze niet naleeft, juist daarom moeten zij het goede voorbeeld geven.

  3. Maak duidelijke taakomschrijvingen
    Onduidelijke taakomschrijvingen kunnen leiden tot discussies over verantwoordelijkheden, wat vervolgens kan escaleren in ruzies en ongewenst gedrag. Heldere taakomschrijvingen en functieprofielen helpen misverstanden en uitval voorkomen.

  4. Informeer over bedrijfsontwikkelingen
    Onzekerheid over de toekomst van het bedrijf kan onrust onder uw medewerkers veroorzaken, vooral tijdens reorganisaties. Betrek daarom je medewerkers bij besluitvormingsprocessen en geef ze inspraak.

  5. Stel een PSA-beleid op
    Slechte werkomstandigheden, zoals werken in de kou of te drukke werkruimtes, vergroot de kans op pestgedrag, intimidatie en discriminatie. Een goed PSA-beleid (voor psycho-sociale arbeidsbelasting) helpt dit te voorkomen en aan te pakken.

Op zoek naar extra tips voor het creëren van een sociaal veilige werkomgeving? Bekijk ze op de themapagina van ArboNed.

Deel dit artikel:

Laatste nieuws