Bewaak zonder veel tijdsinvestering 3 factoren
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA
30 maart 2022

Een goede WKA-administratie

De risico’s die komen kijken bij ketenaansprakelijkheid wil je zoveel mogelijk inperken. Hier zijn diverse mogelijkheden voor. Een daarvan is het voeren van een goede WKA-administratie. Deze bestaat onder andere uit wettelijk verplichte documenten en gegevens. Maar hoe weet je zeker dat je de juiste documenten en gegevens van jouw vakmensen op de bouwplaats vraagt?

In de bouw wordt steeds vaker met buitenlandse bedrijven en ZZP’ers gewerkt. De wettelijke regels over welke gegevens je mag of moet opvragen, zijn niet altijd duidelijk, ook niet bij Nederlandse onderaannemers. Om het risico op boetes vanwege ketenaansprakelijkheid te verkleinen, moet de WKA-administratie dus op orde zijn. 

Een goede WKA-administratie bestaat uit 3 factoren

  1. Wettelijk verplichte en door opdrachtgevers vereiste bedrijfsgegevens en -documenten,
    o.a. KvK-uittreksel, btw-nummer, g-rekeningovereenkomst, verklaring van goed betalingsgedrag;
  2. Wettelijk verplichte en door opdrachtgevers vereiste medewerkersgegevens en -documenten, o.a. identiteitscontrole, GPI-certificaat, GVVA, A1-verklaring, VCA;
  3.  en specificatie van gewerkte uren.
Deel dit artikel: