Binnen Bouw Expert Award
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA
07 september 2022

Dit zijn de genomineerden voor de BBE Award ‘22/’23!

Afbouwen is meer dan razendsnel meters maken. Kwaliteit, een goede organisatie, de juiste service en bijdragen aan een betere sector zijn minstens zo belangrijk. Om die reden bedacht NOA hoofdsector Plafond- & Wandmontage een paar jaar geleden de BBE Award, een prijs voor ‘s-lands beste Binnen Bouw Experts. We stellen de drie genomineerden voor de editie van 2022/2023 aan jullie voor.

Bedrijf: Jaleco Totaal Projectafbouw
Plaats: Nieuw-Lekkerland
Aantal werknemers (vast + flex): 60+

Directeur Cock Janse van Jaleco Totaal Projectafbouw is een enthousiast verteller. Op de vraag waarom zijn bedrijf meedingt naar de BBE Award legt hij uit dat hij door enkele fabrikanten/leveranciers op de prijs werd gewezen. “Zij drongen vervolgens aan om ons in te schrijven. Blijkbaar denken ze dat we een kans maken om te winnen.” En niet om zichzelf nou op de borst te kloppen - zo zit Janse niet in elkaar - maar als hij er geen vertrouwen in zou hebben dat Jaleco in de prijzen zou kunnen vallen, had hij zich niet ingeschreven. “Ik denk dat we ons voldoende onderscheiden van andere plafond- en wandbedrijven om hoog te eindigen.” 

Dat zit hem volgens Janse in het feit dat Jaleco niet perse het grootste afbouwbedrijf van Nederland hoeft te zijn, maar wel de beste en met de hoogste klanttevredenheid. “Daarom werken wij met een vast en loyaal team van meer dan 40 zzp’ers en ongeveer 25 vaste werknemers. Zo kunnen wij altijd de werkkwaliteit garanderen. In de afbouwsector nemen veel bedrijven eerst een werk aan en gaan daarna pas op zoek naar mensen en materialen, wij werken daarentegen met een vast team van specialisten die door ons altijd garantie op werk hebben. Verder hebben wij een groot en gevuld magazijn van 2000 vierkante meter gevuld met bouwmaterialen, hierdoor zijn er zelden lange levertijden en is ‘nee, kan niet’ geen optie voor ons. In deze tijden van personeels- en materiaal schaarste is dat een zeer groot voordeel”, stelt Janse.

Veel van de vaste ploeg van zzp’ers zijn in het verleden bij Jaleco opgeleid of hebben er jarenlang gewerkt. "Ik heb naast onze vaste ploeg onderaannemers ook graag mensen in vaste dienst”, zegt Janse. “Weinig verloop betekent dat je veel kennis in huis kunt houden. Dat is belangrijk gezien de complexe werken die we veelal uitvoeren. Niet alleen maar meters maken, nee… we steken het liefst onze tijd in projecten die om kennis van akoestiek, duurzaamheid, verlichting en brandveiligheid vragen. En dus ook steeds minder in opdracht van aannemers, maar juist als volwaardig partner van een opdrachtgever.” 

Het binnenhalen van zulke complexe en toonaangevende opdrachten vraagt om een andere manier van acquireren. Janse: “Er wordt veel in marketing geïnvesteerd, we hebben onze certificering op orde, we zitten in een prachtig eigen pand en binnenkort openen we onze eigen ‘Experience Center’. Ja, dat kost geld… maar dat betaalt zich op de lange termijn uit.”

In het Experience Center - waar een complete sporthal, één van de specialiteiten van Jaleco, is nagebouwd - nodigt Janse architecten, beheerders van zorg- en sportcomplexen en uitbaters van winkelcentra uit. “Die vertellen we dan onder het genot van een hapje en een drankje niet wat we allemaal hebben, maar wat we allemaal kunnen”, zegt Janse niet zonder trots.

 Jaleco investeert daarbij ook in jonge vakmensen. Ze zijn leerbedrijf, benaderen scholen en zoeken actief naar jonge mensen via social media. “Als hier morgen tien jongens of meiden voor de deur staan die hier willen werken, neem ik ze alle tien aan”, zegt Janse. “Het is zeer belangrijk voor onze branche en er is lange tijd te weinig aandacht voor geweest. Dat heeft zeker te maken met het imago van de afbouw. Maar ondertussen maken wij mooiere dingen dan de aannemerij.” 

Bedrijf: Schuurmans Afbouw Systemen
Plaats: Vught
Aantal werknemers (vast + flex): 100+

Schuurmans Afbouwsystemen BV won in de afgelopen jaren verschillende prijzen, waaronder de nationale Gyproc Trophy en zelfs de Internationale Grand Prix van Gyproc. “Daar zijn we natuurlijk supertrots op”, vertelt directeur Jan van Acquoy. “Maar dat zijn prijzen als waardering voor excellent werk en vakmanschap, ze zeggen in die zin weinig over hoe ons bedrijf is georganiseerd. Omdat de BBE Award juist daar de nadruk op legt en omdat de mensen die achter de schermen werken - op de administratie en kantoor - net zo belangrijk zijn voor ons succes, vond ik het een goed idee om mee te doen aan de BBE Award.” 

Van Acquoy beseft daarentegen ook dat de manier waarop het werk bij Schuurmans georganiseerd wordt tegenwoordig helemaal niet meer uitzonderlijk is, maar dat het bedrijf uit Vught daar wel al een jaar of 15 mee voorop loopt. “Alle (digitale) systemen voor inkoop, projectbewaking, manuren, boekhouding en verloning die nu zo zijn ingeburgerd hebben wij al lang geleden deels zelf ontwikkeld, op onze eigen manier. Toen ik ruim 28 jaar geleden bij Schuurmans begon, werkten ze hier al met spreadsheet-programma’s zoals Lotus-123 waarmee in eigen ontwikkeling verschillende overzichten met koppelingen werden gegenereerd. Daarmee waren we toen onze tijd ver vooruit en dat heeft ons zeker een voorsprong gegeven op veel andere bedrijven in de branche. We hadden onze projectorganisatie toen al goed op orde en dat betekent dat je tijdens de uitvoering van een project kunt bijsturen als zaken net iets anders lopen dan verwacht. Je ziet eventuele overschrijdingen van uren of kosten van materialen ook sneller en dan kun je tijdig ingrijpen. Onze mensen zijn daar in de loop der jaren mee op- en doorgegroeid en dat bepaalt mede ons succes van bedrijfsvoering.”

Schuurmans kent een vaste eigen kern van ongeveer 30 bouw- en 20 kantoormedewerkers met daaromheen een zeer loyale flexibele schil van 70-90 zzp’ers en uitzendkrachten. Die laatsten zijn niet zelden bij Schuurmans begonnen en kennen de werkwijze en de organisatie goed. “Bovendien passen wij de hoeveelheid werk aan op het aantal beschikbare mensen en niet andersom. Uiteraard met een boven- en ondergrens”, stelt Van Acquoy. “Onze ploegleiders/voormannen zijn allen in vaste dienst en dragen het DNA van Schuurmans uit op ieder project”, vervolgt hij. “Waarbij ik niet wil zeggen dat het niet anders kan, maar bij ons werkt dit het beste.”     

De kwaliteit is zo goed als het laatste werk, meent Van Acquoy en vaak verkoopt de werkwijze van Schuurmans zich voor een volgend project. “Om die reden doen we weinig aan reclame of marketing. Ik geloof meer in het onderhoud en een goede verstandhouding met eigen personeel, opdrachtgevers, onderaannemers en leveranciers. Doen wat je belooft en netjes op tijd je facturen betalen. Je altijd keurig houden aan de spelregels en omgangsvormen die je zelf ook belangrijk vindt.” Dat die strategie werkt, bewijst het geringe verloop van medewerkers. Schuurmans heeft werknemers die er al 20, 30 en zelfs 40 dienstjaren op hebben zitten. “Ik zeg wel eens gekscherend: ‘bij je 12,5-jarig jubileum ben je bij ons pas net ingewerkt”, grijnst Van Acquoy. Hoewel Schuurmans constant op zoek is en een tijd lang geprobeerd heeft actief jonge mensen te werven voor het afbouwvak, blijkt dat steeds meer een uitdaging, met helaas steeds minder resultaat. “Het is verschrikkelijk moeilijk om jonge mensen te vinden. De tijd dat er nog wel eens een zoon of neefje mee kwam die dan bleef hangen is wel voorbij. Ik hoop echt dat dat verandert, want de afbouw is een prachtige branche met veel perspectief. Een lichtpuntje is dat we vaker dan voorheen afbouwmonteurs met ervaring terug in dienst nemen die zzp’er geweest zijn. Die kennen het vak al en hebben met de steeds verder verschuivende pensioenleeftijd nog een aantal productieve arbeidsjaren te gaan.”  

Bedrijf: B&O Projectafbouw
Plaats: Broek op Langedijk
Aantal werknemers (vast + flex): 100+

“De reden dat we meedoen en genomineerd zijn voor deze prijs is omdat we in de afbouwbranche vooruitstrevend zijn” zegt Pieter Veerman, sinds 2017 bedrijfsleider bij het meer dan dertig jaar bestaande B&O Projectafbouw. “Zo hebben we een eigen IT-afdeling die over ieder werkproces binnen het bedrijf meedenkt. Dat is voor een bedrijf met onze omvang behoorlijk uniek.” De genoemde IT-afdeling, waar ook mensen werken die zelf kunnen programmeren, ontwikkelde bijvoorbeeld een eigen app, de Portefeuille genoemd. “Daarin hebben we alles over de projecten samengevoegd”, legt Veerman uit. “Van zaken die ontbraken in het calculatieprogramma tot informatie over het contract en van financiële statistieken tot omzetprognoses. Hierdoor werken we niet meer met allerlei Excel-lijstjes, maar is alles inzichtelijk op één plek. En we blijven de app en alle werkprocessen doorontwikkelen en uitbreiden.”  

Doel van dat constante doorontwikkelen en verbeteren is dat er meer werk verzet kan worden in minder uren. Veerman: "Een project uitwerken en begroten gaat vele malen efficiënter dan voorheen, ook kunnen we hierin op verschillende manieren schakelen waardoor we indien noodzakelijk klanten binnen een dagdeel van een offerte kunnen voorzien. Met iedere opdrachtgever - steeds vaker aannemers uit de Cobouw top 50 - denken we mee over het totaalplaatje: kan het sneller, efficiënter, goedkoper, beter? We zorgen constant dat 95% van het werk al aan de voorkant is geregeld. Persoonlijk contact staat daarom bij ons centraal. Wie ons kantoor bezoekt, ziet het verschil. We nemen de klant met ons mee en werken altijd gericht.” 

“Kijk, op prijs kun je in onze branche amper nog concurreren”, zegt Veerman. “Als je dat blijft doen besta je over tien jaar niet meer. Het gaat om het totale proces en aanpak. Dus je moet je op andere vlakken onderscheiden. Wij hopen dat onze klanten door onze werkwijze ook van ons leren. Het liefst werken we met klanten en opdrachtgevers die hierin dezelfde denkwijze hebben en willen bouwen aan een langdurige relatie waarin we elkaar naar een hoger niveau brengen."

Werkvoorbereiders en projectleiders zitten bij B&O in dezelfde ruimte en werken innig samen als team. “En we proberen onze calculator ook altijd samen te laten werken met de calculator van een klant. Dat scheelt miscommunicatie en maakt dat het op de werkvloer tijdens een klus zelden fout gaat. Onze werkwijze voorkomt veel faalkosten en verhoogt de kwaliteit die we kunnen leveren.” Bij B&O zijn de werkprocessen van A tot Z vastgelegd en voor iedereen in het bedrijf te volgen: via grote schermen op kantoor, maar ook op een iPad of smartphone op het werk. “Alles wordt vastgelegd zodat we het later ook kunnen terugvinden en met de klant kunnen evalueren wat er goed gegaan is en wat nog beter kan”, stelt Veerman. “Waarbij we altijd de lange termijn in de gaten houden en niet de korte termijn.”  

Voor de werknemers wordt bovendien regelmatig een coach ingehuurd die zowel verschillende teams als individuele medewerkers coacht. “Altijd met het doel om er beter van te worden, maar soms ook om te zorgen dat de balans tussen werk en privé goed blijft”, legt de bedrijfsleider uit. “En we vragen onze mensen waar ze behoefte aan hebben, wat ze zelf nog graag willen leren. Ook dat zorgt ervoor dat je als organisatie blijft groeien en leren.” 

De bijzondere werkwijze bij B&O heeft er in de ogen van Veerman voor gezorgd dat het team zelf soms niet eens meer in de gaten heeft dat ze dagelijks aan het veranderen zijn. “Omdat we er continu mee bezig zijn. En we beseffen dat het continu verbeteren eigenlijk nooit af is. Dat onze bedrijfsprocessen altijd in ontwikkeling blijven. Dat houdt mensen scherp en hun werk interessant en leuk.” 

Deel dit artikel: