Vanaf 1 januari 2026 wordt het ontheffingenbeleid voor de zero-emissiezones verruimd en verder geharmoniseerd. Inmiddels hebben 18 gemeenten een zero-emissiezone ingevoerd en hebben 10 andere gemeenten en Schiphol het besluit tot invoering van een zero-emissiezone genomen of doen daar onderzoek naar.