‘Meer coach dan strenge leraar’
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA
21 februari 2024

De Werkweek van Gijs Huisinga

In ‘De Werkweek’ volgen we iemand die zich op een speciale manier inzet voor de afbouwbranche. In dit nummer is dat Gijs Huisinga, docent stukadoren bij NOA Opleidingsbedrijf Afbouw Noord-Nederland. Drie dagen per week stapt hij om 6 uur ‘s ochtends in zijn woonplaats Hardenberg in de auto om in Purmerend leerlingstukadoors de fijne kneepjes van het vak te leren. “Aan zelf smeren kom ik niet veel meer toe, dat is het enige minpuntje aan mijn baan.”

Maandag

“Iedere maandag werk ik bij de opleidingslocatie in Assen. Daar ontmoet ik collega’s van het samenwerkingsverband NOA Opleidingsbedrijf Afbouw voor overleg. Ook de docent Nederlands & burgerschap die mijn leerlingen in Purmerend regelmatig lesgeeft, zie ik meestal in Assen. Ik kom er graag. Heb er zelf ook mijn stukadoorsopleiding gevolgd. Hoewel ik al op jonge leeftijd het vak ben ingerold vanwege een bijbaantje, was het geen uitgemaakte zaak dat ik stukadoor zou worden. Ik heb eerst een tijdje fysiotherapie gestudeerd en een sportopleiding gedaan. Naast de opleiding werkte ik als stukadoor. En dat vond ik het mooiste wat er was. Vanwege de sfeer op de bouw en de mooie klussen. Vanwege de crisis wilde geen leerbedrijf me in dienst nemen, waardoor ik in dienst was van NOA Opleidingsbedrijf. Dat heeft er echter voor gezorgd dat ik op heel veel verschillende werken en bij verschillende bedrijven heb mogen werken. Een ontzettend goede leerschool. “Toen ik een paar jaar lang vijf dagen per week aan het werk was als stukadoor, vroeg ik me af: ‘is dit het nou?’. Ik miste uitdaging, niet qua fysiek werk maar vooral op mentaal vlak. Ik heb even getwijfeld of ik de opleiding tot restauratiestukadoor zou gaan doen, maar had nooit de ambitie om voor mezelf te beginnen. Daarom heb ik gebeld met de opleiding of ik eventueel een dag in de week praktijkdocent in Assen kon worden. Dat kon en na een tijdje meedraaien in de praktijk kwam de vraag vanuit het opleidingsbedrijf of ik niet fulltime docent wilde worden. Toen ben ik de vierjarige opleiding voor Leraar Technisch Beroepsonderwijs gaan doen. Daarmee kan ik in feite in de hele bouwkolom lesgeven.”

Dinsdag

“Op dinsdag stap ik om 6 uur in de auto van Hardenberg naar Purmerend. Om 8:30u begint de les voor de niveau 3-klas; de gezelstukadoors. Theorie tot ongeveer 10 uur, langer houd je de concentratie van die jongens niet vast. Ze krijgen les over de geschiedenis van het vak, veiligheid, verschillende technieken, maar ook Nederlands & burgerschap. Na de pauze gaan we aan de slag in het praktijklokaal. Iedereen in zijn eigen hokje en dan maar smeren. Samen met praktijkdocent Gerard Stam begeleid ik de jongens bij hun opdrachten. Regelmatig organiseren we ook gastlessen, bijvoorbeeld door fabrikanten zoals Knauf, Strikolith of Ardex. We zorgen ervoor dat ze met zoveel mogelijk verschillende technieken en materialen in aanraking komen. Waarbij vooral de werkwijzes hiervan aanleren en dit kunnen toepassen bij de leerbedrijven van belang is. Een paar keer per jaar ben ik met leerlingen in Veenendaal voor de praktijkexamens. Het mooie van niveau 3 leerlingen is dat je ze al wat langer kent en een band met ze hebt opgebouwd. Ze zijn doorgestroomd vanuit niveau 2, daardoor gemotiveerd om iets te leren en dat maakt de sfeer op dinsdag behoorlijk ontspannen. Ik hoef ze ook nooit te vragen of ze een keer een extra opdracht willen doen.”

Woensdag

“Dat is op de woensdagen nog wel eens anders. Dan geef ik les aan eerstejaars niveau 2 leerlingen. Daar moet ik harder mijn best doen om ze bij de les te houden. Ik zie het als een uitdaging om ervoor te zorgen dat mijn leerlingen hier ook een leuke tijd hebben, ondanks het feit dat de meesten school als verplichting zien. Ik zie mezelf meer als een coach dan als een strenge leraar. Probeer ze met bijvoorbeeld een quiz waarmee ze iets kunnen winnen, gemotiveerd te houden en toch te laten leren tijdens het theoriegedeelte. De klas van dit jaar is met 15 leerlingen wat minder groot dan andere jaren. Dat betekent meer aandacht per leerling, maar voor de branche is het natuurlijk beter als de groep wat groter zou zijn. Net zo belangrijk zijn leerbedrijven die leerlingen willen opleiden. Via deze weg roep ik stukadoorsbedrijven dan ook op om eens contact op te nemen met één van de NOA opleidingsbedrijven. We hebben ze hard nodig. Dit jaar zit er overigens ook een leerling plafond- & wandmonteur in de groep. Door de vernieuwde digitale leeromgeving en daarnaast persoonlijke begeleiding van mij, draait hij gewoon mee tijdens het theoriegedeelte. “Voor deze groep is de schooldag niet de meest populaire dag in de week. Ze staan liever op de werkvloer. Toch merk je ook dat ze het prettig vinden dat ze op school nog fouten mogen maken en op sommige momenten wat rustiger aan kunnen doen dan bij het leerbedrijf. Ik heb niet de ambitie om de jongens tijdens de theorielessen muisstil te krijgen en te houden. Vaak is het een combinatie van concentreren en focussen op je eigen theorie, afwisselend met klassikale gesprekken over voorbeelden uit de praktijk. Het leuke van werken met stukadoors in een klaslokaal is dat die gasten elkaar zelf ook wel corrigeren als het te rumoerig wordt.”

 

Donderdag

“Ook een lesdag in Purmerend. Nu voor de 2e jaars examenleerlingen van niveau 2. Dan gaan we wat meer de diepte in en ik kan ze wat moeilijkere opdrachten geven. Daarnaast weten deze leerlingen dat aan het eind van het schooljaar de proeve van bekwaamheid gedaan moet worden waardoor de intrinsieke motivatie van deze leerlingen altijd goed is. Het mooiste is natuurlijk als ik ze aan het einde van hun opleiding een diploma mag uitreiken. De drie lesdagen vormen de basis van mijn baan als docent. Dat had ik vroeger niet gedacht, maar uiteindelijk ben ik mijn ouders achterna gegaan. Die werken allebei in het onderwijs. Ze hebben me nooit gepusht, maar blijkbaar valt de appel niet ver van de boom. Ik heb het enorm naar mijn zin. Het is erg afwisselend. Al mis ik het smeren wel af en toe. Niet vanwege de leuke sfeer, want die hebben we hier ook op school, wel vanwege het werk zelf. In een ideale wereld zou ik drie dagen lesgeven en twee dagen op de bouw staan.”

Vrijdag

Wegens de geboorte van ons jongste kind heb ik op dit moment op vrijdag ouderschapsverlof. Normaal gesproken bezoek ik op vrijdagen mijn leerlingen bij hun leerbedrijven. Ik leg dan ook meteen de contacten met bedrijven en probeer ervoor te zorgen dat er nieuwe leerbedrijven bij komen. Ook leg ik contacten met vmbo-scholen en geef ik daar workshops. We proberen ook zoveel mogelijk aanwezig te zijn op onderwijsbeurzen en beroepenmarkten. Ik zie het als mijn taak om onze branche zoveel mogelijk te laten zien en te promoten op scholen en bij jonge mensen. Promotie van ons mooie vak is een belangrijk onderdeel van mijn werk. Afgelopen jaren was er elk jaar een wedstrijd stukadoren, dit vind ik ook een erg mooie manier om ons vak te laten zien aan de buitenwereld.Ik hoop dat we met de opleidingen en de hele sector samen snel weer zo’n soort wedstrijd kunnen opzetten.”  

Deel dit artikel: