Op 18 juni is het besluit gepubliceerd dat het B-rijbewijs voorlopig nog geldig blijft voor grotere, elektrische bestelbussen tot 4.250 kg. Hierdoor hoef je geen rijbewijs B+ of C te halen als je kiest voor een duurzaam voertuig dat nét wat zwaarder is door het accupakket. Ook is er een vrijstelling van de tachograafplicht.
Op 6 juni 2025 is een wijziging van het Reglement rijbewijzen en het Arbeidstijdenbesluit vervoer vastgesteld. Op advies van minister Madlener is hiermee de vrijstelling verlengd voor bestuurders van alternatief aangedreven voertuigen, zoals elektrische bestelbussen met een toegestane maximummassa tussen 3.500 kg en 4.250 kg. Chauffeurs moeten voor deze vrijstelling wel minimaal twee jaar in het bezit zijn van hun B-rijbewijs. Ook zijn deze voertuigen nog vrijgesteld van de verplichting om een tachograaf te gebruiken.
Deze vrijstelling zou eigenlijk per 1 juli 2025 vervallen, maar Madlener had de Tweede Kamer voorgesteld om de vrijstelling te verlengen totdat de nieuwe Europese regelgeving rond is. Het volledige traject om de Europese richtlijn om te zetten naar Nederlandse wetgeving kan tot 2029/2030 duren, maar sommige onderdelen worden al eerder ingevoerd. Lees hier meer over de nieuwe regels van het B, B+ en BE rijbewijs.
De vrijstelling geldt alleen voor:
De vrijstelling geldt niet automatisch in het buitenland. Als je ook af en toe in het buitenland werkt, doe je er verstandig aan de lokale regels te checken.
Lees het volledige besluit op de website van de Rijksoverheid.