Hoe en wanneer het uurtarief verhogen?
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA

Uurtarief aanpassen: plan van aanpak

Wat is een goed uurtarief? Als ondernemer zonder personeel bepaal je zelf voor welke tarieven je aan het werk wilt. En als werkgever heb je te maken met de afspraken uit de cao Afbouw en natuurlijk alle vaste en variabele kosten. Dat maakt het vaststellen van een uurtarief best ingewikkeld. Toch is het goed om er jaarlijks naar te kijken en tijdig bij te stellen. En vooral ook om klanten uit te leggen hoe een tariefsverhoging tot stand komt. 

Berekenen uurtarief

Er zijn vaste en variabele kosten. Daar staat een inkomen tegenover. Maar niet ieder uur dat je werkt is 1-op-1 declarabel. Die werkuren moet je wel verrekenen in je uurtarief. Tijdens de jaarlijkse NOA-Ondernemersopleiding besteden we er tijdens de module ‘Je financiën goed geregeld’ uitgebreid aandacht aan: heb je alle kosten goed in beeld en meegerekend, welke tarieven hanteren je concullega’s en welk tarief doet recht aan de kwaliteit die je levert?

Uurtarief jaarlijks aanpassen

Voor werknemers verandert het uurtarief als er een cao-loonsverhoging wordt doorgevoerd. Het ene bedrijf kiest er voor een verhoging direct door te rekenen en een ander bedrijf kiest een jaarlijks of tweejaarlijks moment. Als ondernemer mag je daar natuurlijk je eigen keuzes in maken. Door een goed financieel inzicht te houden en in te spelen op veranderingen, hou je jouw bedrijf gezond. Een ondernemingsplan is een praktisch instrument om de doelstellingen scherp te houden en in te spelen op ontwikkelingen. Ook hierover krijg je handige tips tijdens de NOA-Ondernemersopleiding en heb je een actueel plan na afronding van de opleiding. 

Verhoogd uurtarief communiceren

Als je goed hebt berekend wat het uurtarief moet zijn en je besluit om het tarief te verhogen, dan moet je vaste klanten hier helder over informeren. De manier waarop je dit communiceert is heel belangrijk. Dit geldt niet voor klanten, die eenmalig of heel af en toe bij je kopen, hoewel het voor iedere klant prettig is om uitgelegd te krijgen hoeveel jouw werk en de kwaliteit die je levert precies kost. 

Persoonlijk uitleggen

Leg klanten uit hoe je aan je prijsvorming komt. Mensen snappen dat je er ook iets aan wilt verdienen, maar hebben misschien geen idee wat materialen kosten en hoeveel werk je er aan hebt. Ook een tariefverhoging kun je het beste uitleggen aan jouw vaste klanten, op een manier die bij jouw bedrijf past.

Op tijd aankondigen

De tariefverhoging kondig je ruim van tevoren aan. Confronteer vaste opdrachtgevers niet met een factuur met een hogere prijs, zonder dat je daar uitleg over hebt gegeven. Klanten vinden het prettig er rekening mee te kunnen houden, want zij moeten die kosten vaak ook weer doorberekenen. 

Spoedtarief

Je kunt er voor kiezen om verschillende tarieven te berekenen. Moet je jouw schema omgooien voor de klant? Dat doe je met liefde, maar leg er bij uit dat je daar extra werk aan hebt en daardoor een hoger tarief rekent. 

Voordeel voor vaste klanten

Werk je langere tijd aan een zelfde project, of werk je heel regelmatig voor dezelfde aannemer(s)? Dan kun je daar een ander tarief voor rekenen. Benoem waarom dit kan, maar ook dat je het doet om hen te bedanken voor hun loyaliteit. 

Verhoging als marketinginstrument gebruiken

Verhoog je jouw tarief alleen omdat je kosten stijgen, of ook omdat je meer mag verdienen als je ergens heel goed in bent? Wat ziet jouw ideale klant allemaal als kwaliteit? Speel daar op in, want dit is meer dan alleen het product dat je levert. Maak van jouw werk een ware belevenis!

Wees helder

Draai er niet omheen als je jouw tarieven verhoogt. Je hebt er goed over nagedacht, alles doorgerekend en je kunt uitleggen waarom het nodig is. Daar hoef je dan geen “sorry” voor te zeggen. Als een klant over de prijs wil onderhandelen, kun je voorstellen om het in stapjes te doen, of in delen, zonder daadwerkelijk in te hoeven leveren.