Er is al jaren discussie over
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA

Stop met gebruik van term ‘sausklaar’

Er is al jaren discussie over, maar die is met een uitspraak van het Gerechtshof in Arnhem definitief beslecht: sausklaar is vanaf nu ook echt sausklaar. En dat betekent dus dat een schilder een sausklaar opgeleverde wand direct over moet kunnen sauzen en niet eerst nog allerlei voorbereidend werk hoeft uit te voeren voordat hij met een kwast en roller aan de gang kan.

Voor veel stukadoorsbedrijven was het even schrikken toen ze mijn artikel in het vorige nummer van Afbouwzaken lazen”, stelt Ingeborg van Leusden van Van Gorcom Advocaten. “Ik ben veel gebeld met vragen.” 

Van Leusden schreef over een zaak die door een particulier was aangespannen tegen een stukadoorsbedrijf. Laatstgenoemde had in een offerte de term ‘sausklaar’ gebruikt. De consument meende daaruit te kunnen concluderen dat de gestucte wand direct overschilderbaar was en weigerde de kosten voor het schuren en voorbehandelen door de schilder te betalen. En waar een lagere rechtbank het stukadoorsbedrijf nog in het gelijk stelde, gaf het Gerechtshof in hoger beroep de consument gelijk. Aangezien verder beroep niet mogelijk is, betekent sausklaar vanaf nu dus ook echt sausklaar. Voor stukadoorsbedrijven betekent dat, dat ze de term het beste maar zo veel mogelijk kunnen vermijden. Niet meer noemen in offertes en op facturen dus. “En dan met name als je veel voor particulieren werkt”, stelt Van Leusden. “Want het Gerechtshof ging nog best ver mee in het betoog van het stukadoorsbedrijf dat de term ‘sausklaar’ in onze sector zelf nooit tot misverstanden leidt. Maar beter is het om te term maar gewoon helemaal te vermijden.” 

Einde discussie

Met de uitspraak van de rechter komt er dus een einde aan een discussie die al veel langer bestaat. Want waar iedere stukadoor weet dat saus- of behangklaar niet betekent dat je zo’n wand of plafond direct en zonder voorbehandeling kunt schilderen of behangen, leidde de term ook in het verleden vaak tot discussie met schildersbedrijven. Over het algemeen weten de meeste grotere bedrijven heus wel dat een gestucte wand eerst nog licht geschuurd, geplamuurd en geprimerd moet worden. En dan niet om de nalatigheden van de stukadoor te corrigeren, maar omdat het nu eenmaal bij de basiswerkzaamheden hoort die een schilder uitvoert om een oppervlak gereed te maken voor het aanbrengen van een afwerksysteem.  Van Leusden verwacht dan ook niet dat gebruik van de term binnen de branche zelf tot problemen kan leiden. “Maar het Gerechtshof heeft heel duidelijk aangegeven dat je die kennis niet van een particuliere klant kunt en mag verwachten.” 

Wees duidelijk

Het Gerechtshof stelt in het vonnis dat de klant “redelijkerwijs mag verwachten dat het stucwerk na oplevering klaar was om gesausd te worden.” De rechter laat daarbij meewegen dat van consumenten niet verwacht hoeft te worden dat ze vakjargon begrijpen. Als er onduidelijkheid is in de communicatie tussen een bedrijf en een consument, is dat het bedrijf aan te rekenen en niet de consument. 

Van Leusden: “Dit vonnis toont eens te meer aan dat afbouwbedrijven heel duidelijk moeten zijn in de communicatie met klanten. Leg zaken dus altijd goed uit en leg zaken van te voren vast. In dit specifieke geval is het raadzaam om de TBA-Tabelkaart 2 ‘Oppervlaktebeoordelingscriteria stukadoorswerk binnen’ mee te sturen met een offerte. Dan kan een klant zelf ook nalezen welke kwaliteitseisen hij/zij kan en mag verwachten. Communiceer dus ook duidelijk binnen welke groep het opgeleverde werk valt.” 

Dat zegt ook Ed van der Plas, senior technisch adviseur bij TBA. “Voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Daarom is het zinvol om van tevoren duidelijk te bespreken wat de wensen ten aanzien van het stukadoorswerk zijn en wat er van mag worden verwacht. En om heldere afspraken te maken over wat er wordt geleverd en hoe het eindresultaat wordt beoordeeld. Sausklaar is nu eenmaal een oude en ingeburgerde term. Iets ‘sausklaar’ noemen mag best, als je maar goed toelicht wat dat dan betekent. Een schilder moet altijd voorbehandelen, niet door de muur volledig te schuren, maar wel de oneffenheden eruit halen, plamuren en primeren."

Proef of referentie

Van der Plas wijst er ook op dat het volgens ‘Oppervlaktebeoordelingscriteria stukadoorswerk binnen’ bij Groep 0 en 1 verplicht is (en voor de overige groepen raadzaam) om een proefvlak of referentie voor de overeengekomen werkzaamheden te benoemen. “Het is iets wat stukadoorsbedrijven en opdrachtgevers meestal vergeten. Maar een proefvlak maakt wel goed duidelijk wat je als opdrachtgever kunt verwachten, en aan welke eisen je als stukadoor moet voldoen.” 

Een goed punt…

Van der Plas merkt overigens ook op dat de uitspraak van het Gerechtshof niet betekent dat stukadoors hun werk niet goed doen. Als een werk is opgeleverd volgens de hoogste kwaliteitscriteria, dus volgens Groep 0 of 1, dan betekent dat echter niet dat er direct overheen gesausd kan worden. Dat staat ook nergens. Wat het Gerechtshof zegt is alleen: ‘noem dat niet sausklaar, want het is niet sausklaar in de letterlijke betekenis van het woord.’ Stukadoors zouden best wat vaker de richtlijnen mogen lezen. Want ik kom in mijn werk al jarenlang dezelfde fouten tegen. En dat hoeft niet, want het wordt prima uitgelegd."