Online en offline voorbeelden
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA

Presenteer uw bedrijf zonder te pronken

Laat u graag zien wat u in huis hebt? Hoe presenteert u zich als vakbekwame ondernemer, waar klanten terecht kunnen voor goed advies en de beste kwaliteit? Veel ondernemers zijn daar tamelijk bescheiden in, want “dat gepronk” hoeft niet zo nodig. Maar hoe kunt u uw bedrijf positief in beeld brengen, zonder uzelf publiekelijk op een voetstuk te plaatsen? We laten wat online en offline voorbeelden zien.

Presenteer uzelf

Mensen doen zaken met mensen. Daarom is het belangrijk dat u goed voor de dag komt. Natuurlijk betekent dit niet dat u in een maatpak werk op hoeft te nemen. Het betekent wel dat u en/of uw medewerkers nette vakkleding dragen en rondrijden in een schone bus. Zo laat u een goede indruk achter. Bereid uzelf goed voor op een verkoopgesprek. U kunt maar één eerste indruk maken. Stel open vragen om van uw klant te weten te komen wat hij/zij wenst en belangrijk vindt. Daarna legt u helder uit hoe u dat kan verzorgen en hoe het eindresultaat eruit gaat zien. Laat bijvoorbeeld foto’s of video’s zien. Een nieuwe zakelijke klant? Kijk dan voor het gesprek alvast op hun website om uzelf voor te bereiden.

Klantgericht communiceren

U bent de professional en weet waar u het over hebt. Dat mag u middels een zelfverzekerde houding gerust uitstralen, zonder dat u daarbij arrogant overkomt. Probeer in gesprek te komen met uw eindklant, zonder uw aannemer daarbij voor het hoofd te stoten. In de praktijk ligt dat gevoelig, maar als er prettig wordt samengewerkt heeft iedereen daar baat bij. Blijf altijd correct en zorgvuldig. Leg details vaker uit dan dat u mogelijk denkt dat nodig is. Te vaak gaan er dingen mis, die voorkomen kunnen worden als er over en weer beter gecommuniceerd wordt. 

Werk netjes en opgeruimd

Het is een open deur, maar u kunt uw bedrijf echt positief in beeld brengen door netjes te werken en de ruimte opgeruimd achter te laten als u klaar bent. Instrueer uw medewerkers goed en herinner ze er regelmatig aan. Dus ja, ook op die grote bouw, waar iedereen er een rommeltje van maakt, toch de moeite nemen om er een bezem doorheen te halen. En bij particuliere klanten begint uw bedrijf met een stuk stucloper van de deur naar de bus te leggen. Kleine moeite, groot plezier. Want zeg nu zelf: de witte voetjes van klusser Piet op de foto zijn bepaald geen visitekaartje? Dat doet u als NOA-bedrijf heel anders! 

Vertel over uw passie

Trek de stoute schoenen aan en laat hier en daar eens vallen dat u graag over uw vak vertelt. Scholen, (plaatselijke) ondernemers- en businessclubs zijn regelmatig zoekende naar mensen die hun verhaal durven te vertellen. Hoe leuk is het jongeren op het VMBO of een Hogeschool te interesseren voor uw mooie ambacht? Allereerst toont u hiermee uw maatschappelijke betrokkenheid, maar u zet uw bedrijf - mits u uw verhaal goed heeft voorbereid natuurlijk - ook in de kijker. 

Foto en video

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: in het digitale tijdperk waarin we leven zegt een beeld meer dan 1000 woorden. Wees daarom zichtbaar met foto’s en video’s. Op uw website, maar bijvoorbeeld ook YouTube. Maak met een smartphone korte video’s van hoe u werkt en natuurlijk van het eindresultaat. Heeft u echt een bijzonder project of goed verhaal? Overweeg dan om een professionele video te laten maken. Studenten willen dit graag doen om een portfolio op te bouwen en dan kost u dat echt niet veel.  

De juiste kanalen

Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Instagram, Snapchat, Flickr… Er zijn tegenwoordig zoveel online kanalen dat u niet meer weet waar u met uw bedrijf wel en niet op gezien wilt worden. Bedenk waar uw klanten zich het meeste bevinden. Werkt u vooral bij particulieren? Dan zijn social media als Facebook, Pinterest en Instagram voor uw bedrijf dé plekken om uw werk te laten zien. Werkt u bij bedrijven en organisaties? Dan hebt u meer aan LinkedIn en Twitter. Uw website en bedrijfspagina op noa.nl ‘moeten’ er natuurlijk altijd tiptop uitzien.