Beïnvloeden met je lichaamstaal
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA

Lichaamstaal en communicatietips Zakelijk flirten?

Om zo effectief mogelijk te kunnen communiceren in een zakelijke omgeving, is het handig als je goed bent in zakelijk flirten: dit heeft niets te maken met hoge hakken, korte rokjes en zwoele blikken. Wel over boeien en beïnvloeden met je lichaamstaal. Zakelijk flirten lijkt voor veel mensen taboe en wordt daarom te weinig toegepast in een zakelijke omgeving.

Flirten is niet hetzelfde als verleiden. In een zakelijke context betekent flirten positieve aandacht geven met het doel iets te bereiken dat je voor ogen hebt. Door te sturen met je lichaamstaal, soepele smalltalk te houden en verbinding te creëren met je gesprekspartner krijg je hele andere gesprekken en zorg je er voor dat je een goede indruk achter laat. We geven tien tips om met behulp van lichaamstaal en bepaald woordgebruik je gesprekspartner positief te beïnvloeden.

Tip 1: oefen in hand schudden

Een goede handdruk is belangrijk. Niet te krachtig, niet te slap. Niet te lang en niet te kort. Een slappe, of ontspannen handdruk duidt op passiviteit en verlegenheid. Een dominante handdruk herken je aan het ‘meedoen’ van de linkerhand boven de schuddende rechterhand. Maar als je je hand zo draait tijdens het handen schudden dat de ander met de rug van de hand naar de grond wijst, dan kom je ook dominant over. Een open, sympathieke handdruk geef je door:

  • Je hand rechtuit te steken met gesloten vingers;
  • Een ‘gemiddelde’ knijpsterkte te gebruiken;
  • Je handpalm haaks op de grond te positioneren;
  • Je handdruk aan te passen aan de ander, qua tijdsduur en knijpsterkte.

Tip 2: glimlach! Bij een kennismaking, maar ook online

Een oprechte glimlach is belangrijk voor je uitstraling. Zelfs een gemaakte glimlach heeft een positief effect op je gesprekspartner. Mensen zijn namelijk wel in staat om een nepglimlach van een echte te onderscheiden, maar uit onderzoek blijkt dat we dat talent niet vaak inzetten. Een glimlach wordt gezien als een beleefdheidsgebaar. Voor vrouwen is het nog belangrijker om te glimlachen dan voor mannen. Voor iedereen geldt: je wordt er toegankelijk door en dat is wat je wilt om vervolgens tijdens een zakelijk gesprek je doel te bereiken.

Zorg dus bij een kennismaking of tijdens het handen schudden (zie tip 1) voor een glimlach. Omdat steeds meer eerste indrukken online worden gedaan - denk bijvoorbeeld aan het zakelijke netwerk LinkedIn - is het ook belangrijk dat je een profielfoto kiest waarop je glimlacht.

Tip 3: de kunst van smalltalk

Een korte ‘chit-chat’ kan de zakelijke sfeer verhogen. Als je gaat netwerken, of een nieuwe klant bezoekt, maar je van nature niet gemakkelijk een gesprek opent, bedenk dan een ijsbreker. Dat kan bijvoorbeeld een vraag over de ontwikkelingen in de branche zijn, maar ook iets opvallends dat je onderweg naar je afspraak gezien hebt. Je kunt ook kiezen voor een actualiteit, of een persoonlijke opmerking waarmee je laat blijken iemands website al aandachtig te hebben bestudeerd. Voor een aangename 'chit-chat' kun je ook een zakelijk complimentje geven. Die moet uiteraard wél gemeend zijn, want je lichaamstaal liegt niet! Complimenteren is een kwestie van trainen. Je hoeft ze niet altijd daadwerkelijk te maken, maar formuleer ze in je hoofd. Ontstaat er een afwachtende sfeer, dan kun je perfect getimed het juiste zakelijke complimentje maken.

Tip 4: Kies je zitpositie

Je zitpositie kun je gaandeweg een gesprek aanpassen, als je de mogelijkheid hebt wat relevante papieren uit je tas te halen, je stoel bij te draaien en voor te stellen de documenten samen in te kijken. Dit is een praktische manier om in een hoekschikking terecht te komen. Je hebt het je misschien nooit gerealiseerd, maar de zitpositie die je kiest ten opzichte van je gesprekspartner draagt bij aan het creëren van de juiste 'onderhandelingssfeer’. Zit je recht tegenover elkaar met een tafel tussen jou en je gesprekspartner in, dan bevordert dat competitie en afstandelijkheid. Je hebt er niet altijd invloed op, maar kies bij voorkeur voor een hoekschikking: die positie bevordert samenwerking.

Tip 5: Maak gebaren

Gebaren staan voor enthousiasme. Veel Nederlanders maken echter maar weinig ondersteunende gebaren. Want tja, wat doe je met je handen? Bij een gesprek aan tafel leggen veel mensen hun handen op tafel, of ze slaan hun armen over elkaar. Staand weten mensen al helemaal niet waar ze hun handen moeten laten en steekt men graag de handen in de broekzakken. Niet doen, want daardoor krijg je een defensieve houding! Laat ze juist hangen als een bosje wortelen. Je zult dan merken dat je handen vanzelf mee gaan doen in het verhaal dat je vertelt. Je ondersteunende gebaren laten je enthousiasme zien en dat is aantrekkelijk!

Tip 6: Pas op met aanraken

Stiekem seks hebben in het kopieerhok? Een sterk verhaal, of toch waar? Uit onderzoek van een vacaturesite blijkt dat één op de drie werknemers flirt, sekst of een affaire heeft met een collega. Volgens experts vormen de huidige netwerkcultuur, minder officiële dienstverbanden en meer zelfstandigen de oorzaak. De deelnemers van de workshop zakelijk flirten vroegen zich af in welke sectoren er onderzoek zou zijn gedaan, want in de bouw herkenden ze de cijfers absoluut niet. Netwerkcoach Mirjam Wiersma raadt ook iedereen af om romantiek op de werkvloer te zoeken: “Je kunt er flink door in de problemen komen. Een affaire op de werkvloer zorgt namelijk voor meer spanningen. Dat kan invloed hebben op de onafhankelijkheid van de samenwerkingsrelatie. Ook kan er achterdocht en irritatie ontstaan wanneer verhoudingen niet transparant zijn.” Wees daarom voorzichtig met aanrakingen. Lichamelijk contact kan je zakelijk gerichte flirt ongewenst veranderen in een seksueel getinte indruk. Let daarom goed op de lichaamstaal van je gesprekspartner en spiegel je daaraan.

Tip 7: Lok spiegelen uit

Wist je dat mensen van nature de lichaamstaal van een ander imiteren? Het zit in onze genen. Ben je zelf enthousiast en weet je door lichaamstaal de ander uit te lokken jou te spiegelen, dan zal zijn/haar stemming in positieve zin bijdragen aan het gesprek. Andersom werkt het ook: Als je iemand zijn houding en bewegingen nadoet, ervaart de ander overeenstemming. Hij voelt dat je met hem op één lijn zit en ook dat je hem aardig vindt. Het gevolg daarvan is dat hij jou ook aardig zal vinden. Je gesprekspartner heeft zelden in de gaten dat je hem/haar nadoet, omdat het aannemen van gelijke houding en bewegingen een natuurlijk iets is, dat mensen spontaan doen als ze qua ideeën overeenstemmen en als persoon goed met elkaar overweg kunnen.

Tip 8: Check voeten

Je hoeft geen voeten fetisj te hebben, om tijdens een zakelijk gesprek enthousiast te worden over iemands voeten… de stand van de voeten verraadt namelijk veel over de belangstelling van je gesprekspartner: zijn ze op jou gericht, dan is dat een goed teken. Staat één voet schuin weg, richting deur bijvoorbeeld, dan is de interesse ver te zoeken. Een glimlach en belangstellend kijken, lukt veel mensen nog wel, ook als ze het moeten veinzen. Bij de romp en handen wordt manipuleren al een stuk moeilijker en de voeten vergeten ze vaak helemaal. Daarom is de stand van de voeten een interessant gebaar. Heeft iemand onder tafel de enkels stijf gekruist, dan duidt dat op ingehouden emotie. Angst misschien, of iemand wil graag iets verborgen houden.

Tip 9: Luister naar handen

Ben je in gesprek met meerdere mensen, kijk dan eens goed naar hun handen. De luisteraar die aan zijn oor zit, heeft genoeg gehoord, of zoekt een opening om zelf het woord te nemen. Degene die zijn kin op de hand laat rusten, kan verveeld zijn. En moet je iemand aanwijzen, bijvoorbeeld om het woord te geven, doe dat dan niet met je vinger, maar gebruik je hele hand met de handpalm naar boven. Dat komt veel beleefder over.

Tip 10: Verleid ook met woorden

Lichaamstaal is belangrijk, maar het is natuurlijk ook de toon die de muziek maakt. Vermijd vakjargon en vertel enthousiast op een sprankelende toon. Eentonig stemgeluid is namelijk heel saai om naar te luisteren, terwijl je juist wilt boeien. Je verhaal creatief formuleren kost meer moeite, want je moet het wellicht voorbereiden. Neem iemand mee in je ervaring, of prikkel de zintuigen van je gesprekspartner. Zo maak je een onuitwisbare indruk.