Zeg nooit: we kunnen nog wel even naar ons voorstel kijken…”
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA
20 april 2023

Communicatietips richting klanten

Wie al eens een lezing of workshop van marketinggoeroe Jos Burgers heeft bijgewoond, zal enkele van zijn sterke oneliners zeker herinneren. Hij heeft ze ook in zijn managementboeken beschreven. Ze klinken luchtig, maar er zit een stevige boodschap in verpakt:

Verdienen

“Als je niet zoveel verdient, kun je het maar beter niet te druk hebben.” Waarmee Jos zegt: denk niet teveel in omzet, maar bereken wat je aan het eind van de rit over houdt. Als je marge (te) klein is, kun je het beter niet doen.

Korting

“Geef nooit korting, maar vraag wél om korting.” Korting krijgen is prima, korting ruilen ook, maar korting geven niet. Klanten willen van jou de zekerheid dat ze een faire prijs betalen; als je korting geeft, weten ze nooit of dat nu de eerlijke prijs is.

Prijsdruk

“Er is echte en onechte prijsdruk.” Als je bijvoorbeeld voor particulieren werkt, moet je bedenken dat je concurreert met de (wintersport)vakantie als ze zeggen dat jouw offerte te duur is.

Snuf

“Pas de wet van Snuf toe.” De hond van Jos is altijd vrolijk als hij thuiskomt. Is hij een uur te laat, dan is Snuf zelfs nóg blijer. Oftewel: vrolijke, loyale mensen wordt het meest gegund. Wat je geeft, krijg je ooit terug.

Klanten

“Klanten zijn eigenlijk nét mensen.” Ze willen aandacht en respect, zijn vaak onzeker en willen het gevoel dat ze je kunnen vertrouwen. Mensen écht helpen levert je vanzelf nieuwe klanten op.  

Crisis

“Crisis? Daar doen we deze keer niet aan mee!” Maak jezelf en je bedrijf recessiebestendig; dat kan door extra aandacht te besteden aan topklanten en niet alleen hard te lopen voor de klanten met de grootste mond.

Jos Burgers

De veelgevraagd managementspreker gebruikt graag veel humor, “want dat leert veel leuker dan droge kost.” Hij is bestseller auteur van meerdere makkelijk leesbare marketingboeken. 

Deel dit artikel: