Samen veilig doorwerken
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA
24 februari 2021

Alles over Corona

Op deze pagina houden wij jullie op de hoogte van alle informatie rondom Corona.

Update persconferentie 23 februari 

De overheid heeft enkele versoepelingen aangekondigd. Goed nieuws voor zowel onze privé- als onze werkomgeving. De belangrijkste versoepeling voor onze sectoren is dat ‘winkelen op afspraak’ per woensdag 3 maart a.s. weer mogelijk wordt en dit betekent dat showrooms onder voorwaarden weer open kunnen. Lees hier meer over onder het kopje ‘Showroombezoek op afspraak weer mogelijk’.
Het protocol 'Samen veilig doorwerken' voor de bouw- en technieksector blijft onverminderd van kracht. En de huidige avondklok (tussen 21.00 – 04.30 uur) wordt verlengd tot en met maandag 15 maart 04.30 uur. De noodzakelijke formulieren, als er gedurende de avondklok gewerkt moet worden, staan onder het kopje ‘Werken tijdens avondklok’. Op maandag 8 maart vindt er een nieuwe persconferentie plaats. Dan wordt bekend gemaakt of de avondklok wederom verlengd moet worden.

Werken tijdens avondklok

Sinds zaterdag 23 januari 2021 geldt de avondklok. De maatregel leidt NIET tot aanpassing van ons huidige protocol Samen veilig doorwerken. Maar er zijn wel verklaringen nodig om tijdens de avondklok te reizen/werken. De precieze regels én verklaringen vindt u hier.  

Showroombezoek op afspraak weer mogelijk

De aangekondigde versoepelingen maken het mogelijk dat vanaf 3 maart 2021 showroombezoek voor particulieren weer mogelijk wordt (B2B is al toegestaan). Hiervoor gelden wel de volgende voorwaarden:

  • Klanten moeten zich minimaal 4 uur van tevoren hebben aangemeld.
  • Per verdieping mogen maximaal 2 klanten in de showroom zijn.
  • Een bezoek duurt minimaal 10 minuten. Er mogen maximaal 6 wisselingen per uur worden gedaan (tijdslot van 10 minuten).
  • De basisregels blijven gelden: mondkapjesplicht, 1,5 meter afstand, hygiënemaatregelen en thuisblijven bij klachten.
    Meer informatie over de voorwaarden staat op de website van de Rijksoverheid.

Aanpassing quarantaineperiode sinds 1 december 2020

Zit je in quarantaine vanwege een melding van de CoronaMelder App of vanuit het GGD bron- en contactonderzoek? Dan kun je je vijf dagen na die melding laten testen bij de GGD, ook als je geen corona gerelateerde klachten hebt. Valt die test negatief uit, dan mag je je thuisquarantaine beëindigen.

Uitzondering voor grenswerkers

Grenswerkers zijn sinds afgelopen 11 november vrijgesteld van de quarantaine mits hun aanwezigheid noodzakelijk is voor de uitvoering van het werk. Deze versoepeling geldt op dit moment echter niet voor arbeidsmigranten. Lees meer.

Waar moet je conform de huidige corona maatregelen bij het werk extra rekening mee houden?

  • Voorkom nauwe contacten: maak gebruik van telefonisch of video-overleg in plaats van persoonlijke afspraken.
  • Neem een mondkapje mee. In openbare ruimtes geldt een mondkapjesplicht. Als hier werkzaamheden moeten worden gedaan, dan moeten de voorschriften in acht worden genomen. Check voor je aan het werk gaat de lokale maatregelen of kijk naar de informatie bij de ingang.

Verder blijft onverminderd gelden:

  • Werk conform het Protocol Samen Veilig Doorwerken
  • Werk thuis als dat kan.
  • Blijf thuis bij (milde) verkoudheidsklachten en laat je via de GGD testen.
  • Houd 1,5 meter afstand.
  • Was vaak je handen.
  • Nies en hoest in je elleboog.
  • Beperk onnodige contacten:
    • Reis zo veel mogelijk alleen in plaats van samen.
    • Stel bijeenkomsten voorlopig uit als ze niet noodzakelijk zijn.
  • Houd er rekening mee dat mensen bang of voorzichtig kunnen zijn. Werkzaamheden bij kwetsbare particulieren mag je alleen uitvoeren als zij daar uitdrukkelijk toestemming voor hebben gegeven.

Bereikbaarheid secretariaat

Om verdere verspreiding van het virus zoveel mogelijk te beperken, werken alle medewerkers zoveel mogelijk vanuit huis.

Uiteraard zijn wij gewoon bereikbaar op het normale telefoonnummer (0318-547373) en blijft onze dienstverlening beschikbaar. Schroom dus niet en gebruik onze dienstverlening als u vragen heeft. Uiteraard kunt u ook onze medewerkers op hun mobiele nummer bereiken:

Heeft u vragen over: Corona, cao, personeelszaken, arbeidsomstandigheden, arbeidsrecht en voorwaarden, neem dan contact op met onderstaande personen:

Gert van der Meulen06-53234232Mail Gert van der Meulen
Gert van de Bovenkamp06-10473121Mail Gert van de Bovenkamp

Heeft u vragen over de sector Vloeren & Terrazzo, Plafond- & Wandmontage of Sector Grootbedrijven, neem dan contact op met:

Bob Buijs06-82117490Mail Bob Buijs

Heeft u vragen over de sector Stukadoren & Afbouw, OZP of Afbouwkeur, neem dan contact op met:

Bart van der Vorst06-13562353Mail Bart van der Vorst

Heeft u vragen over de sector Natuursteen, neem dan contact op met:

Ester Litjes06-53533273Mail Ester Litjes

Heeft u vragen over communicatie, winterprogramma, NOA-ondernemersopleiding, Jong Management of begunstigend lidmaatschap, inloggegevens, website neem dan contact op met:

Jolanda Reede06-20450348Mail Jolanda Reede
Erica van Aken06-53221691Mail Erica van Aken

Bijeenkomsten, vergaderingen, trainingen & opleidingen

Door de corona maatregelen zijn alle bijeenkomsten en cursusdagen uitgesteld. Zodra mogelijk zullen deze alsnog worden ingepland en worden deelnemers en betrokkenen uiteraard persoonlijk geïnformeerd. Vergaderingen, die door moeten gaan om de belangen van leden te blijven behartigen, zullen zoveel mogelijk via een online portaal worden gehouden.

Nieuws Coronavirus

Helpdesk

Op de website www.helpdeskcorona-bt.nl vind je informatie over de bereikbaarheid van de Helpdesk Corona Bouw & Techniek, een initiatief van veel brancheorganisaties en -behartigers in de bouwsector waaronder NOA helpdesk. Op de website is naast het doorwerk protocol ook een lijst met veelgestelde vragen opgenomen en kun je handige informatie downloaden, zoals de posters van de Rijksoverheid en praktische toolboxen.

Naar de Helpdesk Corona Bouw & Techniek

Deel dit artikel: