NOA Menu
donderdag 28 september 2017

Bouw blijft achter in digitalisering

Mkb-bedrijven in de bouwnijverheid blijven achter als het gaat om digitalisering. De sector mist hierdoor de aansluiting met het online consumentengedrag, zo wordt gesteld in het onderzoeksrapport MKB Online Monitor 2017. Teveel bouwbedrijven hebben geen eigen website en zien weinig nut in online marketing. Hoe kijkt u hier als NOA-lid tegenaan?

Bouw blijft achter in digitalisering

De nieuwste cijfers van onderzoek naar het online marketinggedrag van het mkb tonen aan dat de bouwsector de afgelopen twee jaar geen inhaalslag heeft gemaakt. Ruim 1.600 ondernemers zijn hierover ondervraagd. Zo heeft meer dan een derde van de ondernemers in de bouw geen website. In andere sectoren, bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening, is dit maar een vijfde. Verder heeft maar 1 op de 2 bouwbedrijven een bedrijfsprofiel. 

Veel potentieel voor de toekomst

Volgens het onderzoek vinden veel mkb’ers in de bouw online marketing onbelangrijk (56%). Tegelijk leert Google dat de consument wel degelijk online zoekt naar informatie over de producten en diensten die de sector te bieden heeft. Maandelijks worden bij Google gemiddeld ruim 500.000 zoekopdrachten ingegeven, die gerelateerd zijn aan de bouwnijverheid (Tip: via Google Keyword Planner kunt u ook zelf zoekwoorden ingeven en bekijken middels welke woorden uw potentiële klanten op zoek gaan naar de producten die u levert). 

Lage websitepenetratie en geringe vervangingsbehoefte

Maar liefst 34% van de bouwbedrijven heeft (nog) geen website. Hierin is onze afbouw- en natuursteensector natuurlijk niet specifiek uitgelicht, maar ook in onze sector zijn er bedrijven die (nog) geen website hebben. Slechts 6% van de ondervraagde groep zegt binnen twee jaar met een website starten. Heeft u geen eigen website, of wilt u uw eigen website versterken, neem dan een half uurtje de tijd om uw eigen bedrijfspagina op noa.nl te vullen, zodat u online goed vindbaar bent. We hebben een makkelijk stappenplan voor u klaar staan hoe u dit kunt doen.

Kansen klantbeoordelingen nog onbenut

Van de consumenten in Nederland raadpleegt 72% klantbeoordelingen bij de oriëntatie op aanschaf van producten of diensten1. Uit De MKB Online Monitor blijkt dat mkb-ers in de bouw deze kans laten liggen. Slechts 11% toont nu reviews op de bedrijfswebsite en 9% geeft aan de komende tijd in reviews te willen investeren. We zijn benieuwd hoe u hier over denkt: vul hiervoor onze poll in!

Toegang tot het volledige onderzoeksrapport

Kantar TNS heeft in opdracht van DTG en MKB-Nederland de MKB Online Monitor 2017 uitgevoerd. Het uitgebreide onderzoeksrapport van de MKB Online Monitor 2017 voor de bouwnijverheidssector is beschikbaar via: www.dtg.nl/brancherapport-MKB-monitor-bouw.

Uit recent onderzoek van de Boston Consultancy Group (Digitizing the Netherlands, 2016,), Newcom (het Social Media onderzoek 2017) en de EU digital Economy & Society index (2017) blijkt dat Nederland tot de digitale koplopers in de wereld behoort. De Nederlandse consument is sterk online georiënteerd: zo is 96% dagelijks actief op social media, schaft 76% regelmatig producten/diensten online aan en gebruikt 72% klantenbeoordelingen om een keuze te maken voor een dienstverlener.

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid