Kernwaarden helpen bij beleid en communicatie
Alle afbouwbedrijven
aangesloten bij NOA

Bepaal de kernwaarden van je bedrijf

Door de kernwaarden voor je bedrijf te bepalen, wordt het gemakkelijker om je beleid te bepalen en te communiceren waar je voor staat.

Door de kernwaarden voor je bedrijf te bepalen, wordt het gemakkelijker om je beleid te bepalen en te communiceren waar je voor staat.

De kernwaarden van een bedrijf zijn die waarden die er bij een bedrijf werkelijk toe doen. Ze zijn diep verankerd en herkenbaar in de bedrijfsvoering. Ze vormen een leidraad en geven inspiratie voor de keuzes die je als bedrijf maakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan keuzes op het gebied van:

  • positionering in de markt (wat doen we wél en wat niet);
  • organisatie van werk (bezetting, gekoppeld aan kerntaak);
  • personeelsbeleid (met welke mensen wordt het werk gedaan).

Kernwaarden

Door de kernwaarden voor je bedrijf te bepalen, wordt het gemakkelijker om je beleid te bepalen en te communiceren waar je voor staat. Ga daarom in gedachten naar je (eigen) werksituatie. Wat en hoe doe je je werk? Alleen, of samen met collega’s? Kies uit onderstaande lijst vijf waarden, of bepaal ze zelf, die je het belangrijkst vindt om je werk perfect gedaan te krijgen. Je mag ook zelf extra waarden toevoegen. Zet je keuze op volgorde van belangrijkheid in een TOP 5.

DoorzettingsvermogenBetrouwbaarheidEfficiency
OprechtheidVertrouwenInitiatief nemen
PlezierMilieubewustzijnDiscipline
Zinvolle werkrelatiesWijsheidTeamgeest
FlexibiliteitServicegerichtheidMoed
WinstgevendheidConcurrentiePersoonlijke betrokkenheid
VrijheidSpanningErkenning
VriendschapCreativiteitVan elkaar leren
EerlijkEer van je werkOriginaliteit
KwaliteitVernieuwenOpenheid
WerklustGehoorzaamheidVerantwoordelijkheid
RespectTevredenheidGemeenschapszin
Gelijke kansenIntegriteitNetheid
KrachtdadigheidGoede werksfeerSpiritualiteit
LoyaliteitAvontuurPassie voor het vak
GelijkgezindheidSuccesZekerheid
HumorDuidelijkheidGoede omzet
SamenwerkenElkaar helpenCollegialiteit
.........

Visie

De visie van een bedrijf is een nauwkeurige uitwerking van de kernwaarden van het bedrijf. In een visie wordt precies uitgelegd welk gedrag hoort bij die kernwaarden. Hierbij wordt gekeken naar de klantbenadering, maar ook naar de manier waarop men met personeel omgaat. Het is niet eenvoudig om je visie op papier te zetten. Ga er echt eens goed voor zitten en schrap en herschrijf net zolang tot je een korte, bondige visie hebt opgesteld.

Missie

De missie van een bedrijf is het fundament, datgene dat altijd overeind blijft, wat zijn bestaansrecht is. De missie van een bedrijf vastleggen, betekent een antwoord geven op de vraag: wat gaat er verloren als het bedrijf van de ene op de andere dag op zou houden te bestaan? En, wie zou dat erg vinden en waarom? Noteer daarom ook de missie van uw bedrijf en schroom niet om deze op uw website te vermelden. Klanten hechten er waarde aan om kort te lezen waar u voor staat.