NOA Menu

NOA Kenniscentrum

What’s your story?

door: Erica van Aken
| Marketing

Story

U bent uw product. Althans, uw klant zal u vereenzelvigen met wat u verkoopt. Omdat u als ondernemer doorgaans zelf uw producten en diensten bij potentiële klanten aan de man brengt, bent u daarmee ook het belangrijkste marketinginstrument van uw bedrijf.  

In de traditionele marketingmix draait het om de vier P’s: product, prijs, plaats, promotie. MKB-bedrijven kunnen daar gerust de P van persoonlijk aan toevoegen. Want mensen willen zaken doen met mensen. Ook al lijken we met elkaar te digitaliseren en mailen klanten nu eerder dan dat ze bellen, toch vindt men het belangrijk om uw verhaal te horen. Bij voorkeur van u persoonlijk, maar ook op uw website, via uw sociale media et cetera. 

De P van persoonlijk

Als u effectief omgaat met de marketing-P van persoonlijkheid, zorgt u er voor dat klanten met u zaken willen doen. Uw persoonlijke verhaal, over uw passie, zal er toe bijdragen dat klanten u weten te vinden waar u zelf ook graag zaken mee doet. Persoonlijke verhalen zorgen namelijk voor klantenbinding. Als uw verhaal goed is, slaat deze ook een brug tussen uw organisatie en de waarden die u met uw bedrijf (en medewerkers) wilt uitstralen. 

Storytelling

Storytelling is eeuwenoud en hip tegelijk! Een fijn persoonlijk verhaal van een ondernemer is effectiever dan duur ingekochte reclame. Want daarmee komt u vaak niet verder dan kwaliteit, service en klantgericht. Prima uitgangspunten, maar diezelfde speerpunten heeft uw concurrent ook. 

Vraag u af ‘waarom?’

Van belang is dat u uw persoonlijke verhaal afstemt op uw klant. Vraag uzelf af waarom een klant uw bedrijf moet kiezen? Welke klanten passen bij uw bedrijf? Waarom kunnen ze u vertrouwen en hoe bewijst u dat uw klant bij u echt kan rekenen op kwaliteit, service en klantgerichtheid? Wat zijn uw persoonlijke drijfveren? Waarom bent u ondernemer geworden en wilt u klanten helpen? Zorg voor een goed verhaal en vermeld dit ook op uw website. 

Bent u wie u lijkt te zijn?

Vraag anderen ook hoe ze tegen uw bedrijf aankijken. Hoe zien anderen u? Uw identiteit en imago - van zowel uzelf als uw bedrijf - moeten passen. Door goede klanten en relaties te bevragen, komt u er achter of u net zo overkomt als u beoogt te zijn. 

Marketing loont!

Wat u verkoopt, begint met een goede inhoud. Weet uit te leggen waarom u uw producten en diensten verkoopt. Een overtuigend verhaal met passie laat zien dat u voor 100% staat voor hetgeen u verkoopt. Dat trekt vervolgens nieuwe klanten aan en komen bestaande klanten bij u terug. Uw persoonlijke marketing loont dus echt, zonder dat het u meer dan passie en inzet kost! 

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid