NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Wat te doen als uw opdrachtgever niet wil betalen

door: Gert van der Meulen
| Administratie

Debiteurbeheer

Een probleem waar elke ondernemer wel een keer tegenaan loopt: een opdrachtgever die niet wil betalen. We bieden een aantal tips die u kunnen helpen het openstaande bedrag alsnog te ontvangen.

Zorg allereerst voor een up-to-date debiteurenbeheer. Laat openstaande vorderingen niet te lang lopen, alvorens u in actie komt. Probeer daarom te achterhalen waarom de opdrachtgever niet aan zijn financiële verplichtingen wil voldoen.

Wat kan de reden zijn?

  • de opdrachtgever hanteert een zeer ruime betalingstermijn
  • het werk is niet naar tevredenheid uitgevoerd
  • één van uw medewerkers heeft schade veroorzaakt.

De oplossing

Probeer gezamenlijk tot een oplossing te komen. Heeft uw opdrachtgever geen klachten over het werk, maar is hij/zij gewoon laks in nakoming van de betalingsafspraak? Wijs dan op de wettelijke regels en geef aan dat u rente in rekening mag brengen. Verstuur heldere aanmaningen en uiteindelijk een sommatiebrief. Is er een probleem met het werk, dan kunt u eerst bespreken waarom de klant dit niet meteen heeft gemeld; er is een verschil of de opdrachtgever het werk als opgeleverd heeft aanvaard, of dat er direct bezwaar is gemaakt.

Soms kan het in uw voordeel werken om een aanpassing van de offerte voor te stellen, of herstelwerkzaamheden uit te voeren. Ook als u de klachten gedeeltelijk terecht acht, is het verstandig om een compromis te sluiten. Een gerechtelijke procedure kost u namelijk tijd en veel geld. Daarbij is het verstandig te weten dat een consument door de Nederlandse wetgeving en rechtspraak in bescherming wordt genomen. Een zakelijke opdrachtgever, zeker als hij deskundig is, geniet over het algemeen minder bescherming.

Wat te doen als de opdrachtgever niet redelijk is?

Bekijk eerst welke algemene voorwaarden op de overeenkomst van toepassing zijn verklaard. Betreft het een particuliere opdrachtgever, dan doet de Geschillencommissie Afbouw in Den haag een bindende uitspraak over geschillen. Bij een zakelijke opdrachtgever moet in veruit de meeste gevallen helaas een rechter worden ingeschakeld.

Wat te doen als de vordering bij de rechter aanhangig wordt gemaakt?
U moet een opdrachtgever in gebreke stellen: dit betekent dat u nog éénmaal de gelegenheid geeft om de nota te betalen binnen een redelijke termijn. Dit kunt u zelf doen, met behulp van een voorbeeld sommatiebrief, of ingebrekestelling

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid