NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Waarom referentiebeelden belangrijk zijn

door: Erica van Aken
| Marketing Relatiebeheer

The perfect shot

Zeg het met plaatjes, dat is wat ook wetenschappers adviseren: mensen onthouden maar 20 procent van wat ze lezen, doch 80 procent van wat ze zien. Die ene foto van dat mooie referentieproject kan precies zijn wat een klant zoekt. Waar moet je op letten om de juiste beelden te gebruiken?

Het gebruik van beeld wordt meer en meer een cruciale factor. Natuurlijk is een goede uitleg over wat je kunt maken en hoe je dat doet nog steeds belangrijk, maar afbeeldingen in alle soorten en maten versterken het effect van je tekst. Het geldt voor je website, maar zeker ook op social media zijn foto’s onmisbaar. We raken namelijk steeds meer op beeld gericht.  

Foto’s zeggen meer dan woorden

Een paar weetjes om het belang van beeldgebruik aan te stippen:

  • Een tweet met een foto krijgt 50% vaker een klik op de bijgevoegde link dan een tweet zonder foto.
  • Zoekresultaten in Google worden (gemiddeld) 1,5 keer vaker aangeklikt als de afbeelding van de auteur van het bericht erbij staat.
  • Op Facebook zijn inspirerende afbeeldingen met teksten en quotes enorm succesvol.
  • YouTube is na Google de meest gebruikte zoekmachine.
  • Pinterest en Instagram hebben een explosieve groei doorgemaakt.
  • Je verhaal wordt met beeld veel beter onthouden.

Wanneer maak je die mooie foto

Maar ja, dan komt het volgende probleem… Je weet dat foto’s van je werk belangrijk zijn, maar op het moment dat jij klaar bent met je werk, ziet het er nog niet helemaal ‘af’ uit. Of een ander probleem: als het echt af is en mooi, zie je niets meer van jouw werk, omdat het onder een eindafwerking verstopt zit. Foto’s maken tijdens je werkzaamheden kan natuurlijk ook, maar let er dan wel op dat het een beetje opgeruimd is, dat kleding en veiligheidsschoeisel voor elkaar zijn, etc. Hoe druk je ook bent, maak bij tijd en wijlen toch eens tijd om bij wat klanten terug te gaan om mooie foto’s van het eindresultaat te (laten) maken. Niet elke klant zit er op te wachten, dus doe dat in goed overleg en informeer tijdens je werkzaamheden alvast naar de mogelijkheden.  

Zorg voor goede omschrijving

Door op je website en social media regelmatig nieuwe referentieprojecten te tonen, laat je zien dat je een actieve ondernemer bent en kwaliteit levert. Daarnaast wordt je sneller op internet gevonden: zoekmachines tonen namelijk eerder resultaten van websites waar regelmatig wat nieuws op wordt gezet. Zorg daarom ook altijd voor een goede omschrijving. Wat is er op je foto te zien? De kernwoorden waarop je gevonden wil worden, noteer je in de omschrijving en bij voorkeur ook als afbeeldingnaam (in plaats van IMG9002301, die je camera er zelf van maakt). Mensen, die op zoek zijn naar mooie plaatjes om inspiratie op te doen, zoeken namelijk ook steeds vaker in Google op afbeeldingen.

Voor-en-na

We realiseren ons dat het tonen van mooie referentiebeelden tijd kost. Je moet de foto maken, je moet hem plaatsen. Toch is het tegenwoordig steeds makkelijker, omdat smartphones prima kiekjes leveren. Maak een foto voor je begint en als je klaar bent en zet ze tezamen als ‘voor-en-na-resultaat’ op het web. Er zijn genoeg gratis appjes te downloaden, die je hiermee helpen. 

Wees de concurrentie stap voor

Helaas wordt er ook regelmatig misbruik gemaakt van mooie foto’s. Blijkbaar is het té aanlokkelijk om een foto van het internet te kopiëren en als eigen referentiemateriaal te gebruiken. Regelmatig krijgt ons secretariaat gefrustreerde leden aan de telefoon, die na een regenachtige zondagmiddag google sessie hebben opgemerkt dat de concurrent foto’s heeft gekopieerd. Belachelijk natuurlijk, maar het gebeurt. Ben je er bang voor dat jouw foto’s onrechtmatig gebruikt worden, dan kun je bijvoorbeeld je bedrijfsnaam in de foto typen voordat je de foto plaatst. Als je een beetje handig bent met een computer, kun je ook je logo als watermerk toevoegen. Dat maakt het voor de concurrentie een stuk onaantrekkelijker om jouw referentiebeelden te gebruiken. 

Hoe maak je goede referentiebeelden

  • Ga aan de slag met een redelijke camera; daarvan levert de automatische instelling je al best een professioneel beeld op;
  • Fotografeer je eigen werk; je hebt gevoel bij wat je gemaakt hebt en waar belangrijke details in het project zitten. Maak overal foto’s van en selecteer alleen de mooiste;
  • Kijk van een afstand naar het totaalplaatje. Met een foto wil je sfeer verkopen;
  • Werk opgeleverd? Maak tijd om een half jaar later terug te gaan om foto’s te maken. Dan is alles mooi ingericht, of de tuin aangelegd en in de bloei. Dat maakt je foto’s vele malen mooier dan wanneer je jouw werk in een lege ruimte fotografeert. De kijker mist dan immers de sfeer; 
  • Steek alleen tijd in bijzondere projecten. Natuurlijk maak je ook recht-toe-recht-aan-werk, maar dat maakt een foto niet bijzonder. Zorg dat je voor je mooie foto’s een etaleerplek hebt: of dat nu internet, je kantoor, tablet of fotoboek is. Het moet uitstralen wie je bent en waar je bedrijf voor staat; 
  • Doen, doen, doen: door te oefenen, word je beter. Of volg een fotografiecursus en vraag een professionele fotograaf om tips. 

Cursusdag Fotografie

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid