NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Voorkom dat klanten niet betalen

door: Webbeheer
| Verkoop Administratie

Wanbetaling

Wanbetalers zijn een grote bron van ergernis voor elke ondernemer. U heeft er tijd en geld in gestopt om iets moois te maken, maar vervolgens wordt uw rekening niet betaald. Omdat de klant niet wil of kan betalen. Een paar tips om dat te voorkomen. 

Onbetaalde rekeningen: niemand wil ze hebben. U kunt na verloop van tijd een incassobureau of deurwaarder inschakelen, maar van kale kippen valt niet te plukken. 

Hoe langer een nota onbetaald blijft, hoe groter de kans is dat u nooit meer uw geld krijgt. Bij faillissement van de klant staat u als ondernemer vaak achteraan in de rij van schuldeisers. Wat kunt u er aan doen om de kans te verkleinen dat u de dupe wordt van wanbetalers?  

Check vooraf

Voordat u investeert in een opdracht is het aanbevelenswaardig om de kredietwaardigheid van de klant te checken. U weet dan of het vaker voorkomt dat een bepaalde klant vaker zijn rekeningen niet voldoet. Bij een kredietverzekeraar als Coface kunt u opvragen hoe het betaalgedrag van uw zakelijke klant in het verleden is geweest en of hij een solide financiële basis heeft. Bij particulieren kunt u aankloppen bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).  

Aanbetaling afspreken

Bij een groot project is het helemaal niet gek om een aanbetaling te vragen. Moet u bijvoorbeeld materiaal (op kleur of speciale maat) inkopen, dan is dat uitlegbaar en gerechtvaardigd. U kunt de spullen immers niet zo snel aan een ander verkopen. Als u een opdracht met een consument sluit, mag u maximaal 50% van het bedrag als aanbetaling vragen. Voor zakelijke klanten is er geen wettelijke grens, u kunt er dus gewoon over onderhandelen. 

Laat een rekening niet te lang onbetaald

Hou uw administratie goed bij, zodat u weet dat een betaling niet op tijd binnenkomt. Hoe sneller u aan de bel trekt en volhoudt om contact te leggen met concrete afspraken, des te eerder u uw geld zult hebben. Niet elke klant die een factuur mist, is meteen een kwaadwillende wanbetaler. Met een goed boekhoudpakket is het versturen van een herinnering een fluitje van een cent. Maar daarna werkt persoonlijk contact vaak beter. Een vriendelijke benadering geeft u inzicht in de reden waarom de factuur niet is voldaan. U wilt immers ook dat de relatie met uw klant goed blijft, dus met persoonlijk contact kunt u ook onderlinge afspraken maken. 

Na aanmanen in actie komen

Heeft een klant een tweede betalingsherinnering nodig, dan maakt u die serieuzer van toon. Hierin legt u ook uit wat uw vervolgstappen zijn als betaling uitblijft. Diverse voorbeelden vindt u uiteraard ook op ons kenniscentrum. Geef ook aan dat u een incassobureauprocedure start, waarvan de kosten voor rekening van de klant komen. Geef uw klant een duidelijke termijn om de factuur alsnog te voldoen en schakel dan de hulptroepen in.

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid