NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Uw omzet vergroten met gevelisolatie?

door: Erica van Aken
| Techniek Verkoop

Presentatie Gevelisolatie

Door het Energie-akkoord van de Nederlandse overheid kunt u door gevelisolatiewerkzaamheden aan te bieden meer omzet maken. Benedikt van Roosmalen legde tijdens de Stukadoorsdag namens het Platform Gepleisterd Bouwen hoe en waarom u potentiële klanten kunt overtuigen te kiezen voor gevelisolatie.

Het is geen nieuws dat we wereldwijd een klimaatprobleem hebben. De aarde warmt op. Doen we niets, dan komt half Nederland op den duur onder water te staan. Dus is er een Kyotoprotocol, een klimaattop en dichter bij huis een Energie-akkoord.  

CO2 reduceren

De overheid heeft besloten de CO2-uitstoot te verminderen. In 2050 moet er een dermate grote reductie zijn doorgevoerd, dat ‘we’ dat niet redden door allemaal in een energiezuinige auto rond te gaan rijden. Die CO2-reductie kan alleen gerealiseerd worden als we op grote schaal huizen gaan isoleren. Spouwisolatie helpt een beetje, maar niet genoeg om de doelstelling van de overheid te halen. De doelstelling wordt alleen gehaald met gevelisolatie (of met isolatie aan de binnenzijde van de woning). De markt voor gevelisolatie is daarom enorm. 

Uitstoot via gebouwde omgeving terugbrengen

35% van de CO2-uitstoot komt namelijk door de gebouwde omgeving. Zorgen we er voor dat deze uitstoot wordt teruggebracht, dan reduceren we veel meer CO2 dan wanneer we allemaal in een ‘schone’ auto rondrijden. De overheid heeft daarom diverse doelstellingen gesteld: 

  • Er komt een lagere EPC (Energie Prestatie Contract)
  • In 2018 moeten overheidsgebouwen energie neutraal zijn
  • In 2020 moeten nieuwbouwwoningen energie neutraal gebouwd worden
  • In 2050 moet de bestaande bouw energie neutraal zijn.

In Nederland hebben we een bijkomend probleem met de aanduiding van energiezuinigheid. Gebouwen die in Nederland een A-label hebben, halen dat in Duitsland bij lange na niet. Daar ligt de energiezuinigheid beduidend hoger. Inmiddels hebben we in Nederland daardoor niet alleen een A-label, maar ook een A+ en een A++ label. Dat maakt het niet overzichtelijker. Daarbij is volgens Benedikt van Roosmalen isolatie te laag gewaardeerd in het puntensysteem van het EPC. In 2015 worden de Rc-waardes voor nieuwbouwwoningen opnieuw aangepast, maar dit is een politieke oplossing en het wordt er voor ‘de markt’ echt niet duidelijker door. 

Nederland doet het verkeerd om

“Het is het meest logisch om eerst duurzame bouwkundige voorzieningen te treffen zodat je daarna minder energie hoeft op te wekken”, meende Van Roosmalen. “In Nederland doen we het tot nu toe veelal andersom. We kopen duurzaam opgewekte energie in, wekken nog heel veel energie met hoog rendement op en treffen te weinig bouwkundige aanpassingen. Maak potentiële klanten er daarom attent op dat de beste energie bespaarde energie is!”

Gevelisolatie

Energie besparen lukt heel goed door de wanden te isoleren. Via de gevel verliest een gemiddelde woning namelijk zo’n 30% van de warmte. Daarom wordt in Frankrijk veel binnenmuur isolatie toegepast (bekend onder “doublage”) en in Duitsland vinden ze bouwfysische aanpassingen de beste oplossing. In Nederland wordt nu veel spouwmuurisolatie toegepast. Buitengevelisolatie is echter de perfecte oplossing voor 26% van de bestaande woningvoorraad. Dit zijn namelijk alle vrijstaande en twee-onder-één-kap-woningen, die logischerwijs tezamen de meeste buitenmuren hebben. Deze woningen verbruiken 40% van het aardgas dat wordt gebruikt voor de verwarming van alle woningen. Een enorm potentieel! 

Belangrijke factoren voor uw verkoopgesprek

Uit onderzoek is gebleken dat huiseigenaren in na-isolatie van hun woning willen investeren, omdat ze daarna comfortabeler kunnen wonen (met stip op nummer 1), of omdat hun woning er mooier van wordt (met meer dan 40% op nummer 2). Op de derde plaats benoemen woningeigenaren dat na-isolatie energie-efficiënt is. Pas op de vierde plaats geeft men aan er minder energiekosten door te hebben. “Wilt u uw buitengevelisolatie werkzaamheden ‘aan de man brengen’, dan doet u er tijdens het verkoopgesprek dus verstandig aan om te wijzen op het comfort dat men er voor terugkrijgt”, tipte Benedikt van Roosmalen. “Laat aan de hand van referentieprojecten ook duidelijk zien hoe uw werk de woning kan verfraaien, want daar zijn klanten bevattelijk voor. Natuurlijk blijkt uit het onderzoek dat de kostenreductie ook een belangrijke factor speelt en het is verstandig vervolgens ook daarover klanten goed te informeren. Het totaalplaatje helpt u de klant te overtuigen om de investering te willen doen.” 

Overtuig uw klanten van de volgende stappen:

  1. Investeer om energie te besparen
  2. Wek overige energie duurzaam op
  3. Spaar daarmee het milieu
  4. En spaar bovenal uw portemonnee!  

De volledige presentatie van het Platform Gevelisolatie vindt u hier. De nieuwe website www.platformgevelisolatie.nl biedt daarnaast uitgebreide informatie en rapportages over de positieve effecten van buitengevelisolatie. 

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid