NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Trends volgen en de concurrentie voorblijven!

door: Erica van Aken
| Marketing Management

Trends

Stilstand is achteruitgang. Dus blijf in beweging. Zorg dat je op de hoogte bent van ontwikkelingen en trends. Anticipeer én hou vol! 

Trend: Klein is het nieuwe groot

Als klein het nieuwe groot is, dan moet je groeidoelstellingen eens goed onder de loep nemen. Groeien is niet altijd groter. Kun je in andere zaken investeren om op een andere manier te groeien? Door te weten wat je wilt, kun je een plan maken en heb je houvast om je weg te bepalen. 

Trend: Overal en altijd

Altijd en overal betekent dat je flexibel moet zijn. Dat je snel kunt schakelen en je kantoor eigenlijk in je broekzak moet hebben. Denk daarom goed na over de service en diensten die je biedt. Maar overal en altijd betekent ook dat je bedrijf online heel goed vindbaar moet zijn. Dat je daar uitstraalt wat je voor de klant kunt betekenen. Want internet is waar het gebeurt!

Trend: delen is het nieuwe hebben

De wereld is veranderd en verandert ook steeds sneller. Je kunt het vervelend vinden, maar doen of het niet gebeurt, is niet de oplossing. Bedenk dat je niet alles alleen hoeft te doen. Kies partijen waarmee je durft samen te werken. Door kennis te delen, krijg je weer nieuwe kennis van anderen terug.  

Trend: duurzaam denken en doen

Oude business-modellen staan onder druk, maar groen is poen! Duurzaamheid waait echt niet meer over. Energiezuinigheid, reductie van CO2 uitstoot, een uitgebalanceerde visie over de wijze waarop je omgaat met people, planet en profit. Dat gaat verder dan het aanbieden van een ‘groen product’. Klanten willen ook weten hoe jij een steentje bijdraagt: lease bijvoorbeeld groene auto’s en scheid afval waar mogelijk. 

Trend: jouw ‘drive’ word je USP

Als je succesvol wilt zijn, moet je helder uit kunnen leggen waarom je die vloer, wand en/of plafonds zo maakt. Daarbij gaat het niet om de vaktechniek, maar om je drive: wat motiveert je om elke dag hard aan het werk te gaan? Het draait om gevoel en authenticiteit. Dat maakt jouw product/dienst uniek.

Trend: zoeken met semantische context

Hoe vindt een klant jouw bedrijf als hij/zij zoekt naar een oplossing voor de woning, een gebouw of een specifieke openbare ruimte? Zoekmachines op internet zijn inmiddels de meest gebruikte hulp bij het zoeken naar informatie. Internet zoeken wordt nog steeds beter en sneller. Als ondernemer moet je ervoor zorgen dat Google jouw website als antwoord op de vraag aanbiedt. Dit betekent dat je site snel moet laden, dat zoekwoorden gegroepeerd moeten worden en dat je moet denken vanuit de klant. 

Bron: Voor de totstandkoming van dit artikel is geput uit ons onderzoek door USP en TU/e voor afbouwers en informatie van de MKB Servicedesk en De Zaak. Lees ons volledige artikel in Afbouwzaken 3 – 2014.

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid