NOA Menu

NOA Kenniscentrum

The Golden Circle

door: Erica van Aken
| Management

TED

De gouden cirkel is een denkmodel van de Amerikaan Simon Sinek. Nadat hij het succes van de meest invloedrijke leiders en bedrijven ter wereld had onderzocht, ontwikkelde hij dit eigenlijk bijzonder eenvoudige procesmodel. ‘The Golden Circle’ bestaat uit drie cirkels, waarbij je van binnen naar buiten moet denken, handelen én communiceren.

Op de vraag waarom klanten bij jouw onderneming kopen, antwoorden de meeste - willekeurig gekozen - ondernemers: “We hebben geweldige producten of diensten, die goed geprijsd én van goede kwaliteit zijn.” Dat is niet waarom je iets verkoopt, maar wat je verkoopt! Simon Sinek kwam er tijdens zijn onderzoek achter, dat succesvolle leiders en ondernemingen hun klanten volgens de ‘waarom’ vraag benaderen.

Wat is de ‘Golden Circle’?

De Golden Circle bestaat uit drie cirkels. De kern is why (waarom), daarna volgt
How (hoe) en de buitenste cirkel vertegenwoordigt what (wat). De meeste ondernemers vragen zich eerst af wat ze willen verkopen en bedenken daarna hoe en waarom ze dat doen. Alleen de meest invloedrijke bedrijven beginnen bij de kern: waarom?

Waarom starten met ‘waarom’?

Bij een antwoord op de waarom-vraag gaat het niet over het maken van winst, maar om wat bedrijven geloven. Of, zoals de Amerikaan Sinek het zegt: “Waarom kom je ’s morgens je bed uit?” Geïnspireerde bedrijven, ongeacht hun grootte of de industrie waarin ze actief zijn, denken, handelen en communiceren van binnen naar buiten in de golden circle.

Een klein biologielesje

Volgens Sinek hebben de Golden Circle en het menselijk brein grote overeenkomsten. De buitenste cirkel, ‘what’, kan worden vergeleken met de neocortex. Dit is het gedeelte van de hersenen dat zich bezighoudt met rationele en analytische gedachten en taal. De binnenste twee cirkels corresponderen met het limbische systeem in het brein. Dit gedeelte van de hersenen is verantwoordelijk voor het gevoel van mensen, zoals vertrouwen en loyaliteit. Het is ook verantwoordelijk voor al het menselijke gedrag en het nemen van beslissingen.

Als bedrijven bij de kern van het model beginnen, dan spreken ze direct het gedeelte van de hersenen aan dat over het nemen van beslissingen gaat. Het is dus efficiënter om het
gevoel te beïnvloeden door het brein met ‘waarom’ te inspireren, dan de ratio in het neocortex-brein te manipuleren middels ‘wat’.

Laat je inspireren door Simon Sinek! Bekijk waarom Apple zo’n succes heeft.

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid