NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Stappenplan om je communicatie af te stemmen op je ideale klant

door: Erica van Aken
| Marketing Verkoop

Stappenplan communicatie verbeteren

Je communicatie op je website, sociale media, in offertes, eventuele brochures schrijf je altijd klantgericht! Dat is best lastig, omdat je het makkelijkste vanuit je eigen perceptie communiceert. Ook tijdens gesprekken is het belangrijk je communicatie af te stemmen op de klant. Daarvoor moet je goed luisteren en veel open vragen stellen. In dit artikel bieden we een stappenplan om je communicatie af te stemmen op je ideale klant. 

Schrijf altijd voor jouw doelgroep. Je doelgroep is jouw ideale klant. Hierdoor trekken jouw berichten, informatie op je website en je persoonlijk geformuleerde offertes automatisch de aandacht van je potentiële klant. Deze mensen zijn namelijk geïnteresseerd in jouw product of dienst, of zoeken naar een oplossing voor hun probleem.

Wees klantgericht

Hoe zorg je er voor dat jouw ideale klant je bedrijf vindt? Steeds meer mensen oriënteren zich op het internet. Dat zijn zeker niet alleen consumenten, ook aannemers, architecten en corporaties maken een grove selectie met behulp van internet. Daarnaast speelt een goede klantervaring een belangrijke rol: mensen, die enthousiast zijn over jouw geleverde prestatie, zullen dat graag kenbaar maken. Mond-tot-mond-reclame is nog altijd fantastische, gratis reclame (zolang deze positief is!). 

Om precies die antwoorden te geven, die jouw ideale klant graag hoort of leest, ga je als volgt te werk:

  1. Noteer veel gestelde klantvragen en schrijf ook jouw antwoord helemaal uit. Op je website kun je een pagina met Vraag & Antwoord maken, waarin je deze informatie kwijt kunt. Als je ideale klant op internet gaat oriënteren wie een oplossing heeft voor zijn/haar probleem, is de kans groter dat de klant jouw bedrijf vindt als je hierover duidelijke informatie op je website hebt staan. De antwoorden kun je ook gebruiken in offertes, en je hebt tijdens verkoopgesprekken een goede reactie paraat, omdat je er al over nagedacht hebt.
  2. Beschrijf ervaringen van klanten of van jezelf (of medewerkers). Als je jouw klanten ergens de gelegenheid biedt feedback te geven op jouw product en dienst, zal je merken dat daar waardevolle en lovende woorden bij zitten. Die meningen kunnen nieuwe klanten overtuigen dat ze voor jouw bedrijf moeten kiezen. Ook je eigen ervaringen kun je op je site of social media delen: zonder namen te noemen (of je vraagt voor publicatie toestemming) beschrijf je de situatie, jouw geboden oplossing en de wijze waarop je dat hebt gedaan.
  3. Vraag familie of vrienden die jou en je bedrijf goed kennen waarin je uitblinkt en waarom. Deze input kan je helpen deze meningen klantgericht te verwerken in je teksten.
  4. Heb je een social media account? Vraag je volgers wat zij graag willen weten over je vakgebied. Daarop geef je adequaat antwoord, maar je gebruikt de onderwerpen ook weer voor nieuwe informatie op je website.
  5. Ga eens lekker gluren bij de buren: wat schrijven concurrenten op hun website? Maar zoek ook naar bedrijven, die wellicht in een hele andere sector focussen op hun klanten:waar schrijven zij over? Hierdoor krijg je inspiratie om zelf nieuwe teksten/artikelen te schrijven voor jouw website. 
  6. Tegenwoordig zoekt iedereen alles op Google (of een andere internet zoekmachine). Wat zijn de woorden waarop jij graag gevonden wordt? Google daarop - dus niet je bedrijfsnaam, maar probeer termen als vloerenspecialist of oplossing vochtprobleem muur. Je krijgt dan ook andere woorden/gerelateerde woorden/zinnen bij de zoekresultaten. Staat jouw website niet op de eerste of tweede pagina met resultaten, verbeter dan de teksten op je website zodat Google je wel weet te vinden. 
  7. Wees niet bang om je kennis en kunde te delen. Klanten hechten waarde aan transparantie en openheid over je aanpak. Stel jezelf voor dat je klant bent: dan wil je precies hetzelfde? Schrijf je ervaringen uit en publiceer relevante kennis. Bijvoorbeeld:  Waar wil je jouw klanten voor behoeden? Welke informatie is echt waardevol voor klanten? 
  8. Schrijf je mening over een actuele gebeurtenis of nieuws dat raakvlakken heeft met je vakgebied. Berichten van NOA.nl kun je als lid makkelijk delen en je laat er mee zien betrokken te zijn, maar ook goed op de hoogte van actualiteiten en ontwikkelingen. Jouw ideale klant wil namelijk iemand die het beste kan leveren en dat lukt alleen als de nieuwste ontwikkelingen en technologieën voor jou geen geheimen hebben. 

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid