NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Sprekers Vloerendag: “Verbetertraject leidt tot meer omzet”

door: Erica van Aken
| Management

Ondernemen bij tegenwind vergt doorzettingsvermogen en creativiteit. Durf jezelf te ontwikkelen, anderen positief te beïnvloeden en te innoveren. En vooral: blijven zeggen wat je doet en doen wat je zegt!

NOA Webtv video: Sprekers Vloerendag: “Verbetertraject leidt tot meer omzet”

Tijdens de NOA Vloerendag gaven een collega vloerenlegger, grote gevelbouwer en communicatiespecialist hun persoonlijke visie op het ondernemerschap. De boodschap was eensluidend: als je wilt vloeren, moet je bewegen, anders word je gevloerd!

Hou vol

Rinio van der Ven, NOA-lid en opportunist pur sang, overtuigde om vooral mensen te activeren: “Stop met vertellen hoe het niet moet, maar zeg wat men wél goed doet! Je krijgt mensen pas actief als je ze zelf laat leren. Het is daarbij heel belangrijk dat mensen weten waarvoor ze iets moeten doen. Het gezamenlijke doel moet duidelijk zijn.” Daarin schuilt overigens een moeilijkheid, biechtte Rinio op: “Want vertellen dat het verstandig is het zo te doen is makkelijk, maar het dag in dag uit daadwerkelijk doen is best wel moeilijk. Maar weet je dit toe te passen en vol te houden, dan bouw je een team van positieve mensen om je heen. Dat geeft nieuwe energie, maar ook meer omzet! Want positief ingestelde mensen verzetten echt meer werk.”

Géén rocket science

“Het doorvoeren van een continu verbetertraject is super lastig”, meende Anita de Groot, directeur van De Groot en Visser gevelbouw. “Ik zit dan wel in een andere business, maar we hebben dezelfde klant. Die klant is waar we het voor doen. Mijn bedrijf heeft zo’n honderd medewerkers die allemaal doordrongen zijn van dat feit. Doordat we in elk aspect van de organisatie waarde toevoegen en ook meten of we die waarde behalen en behouden, wordt het doel voor iedereen in de organisatie duidelijk. Sterker nog, mensen gaan meedenken en brengen zelf nieuwe ideeën en oplossingen in om verder te verbeteren. Blijf daarom innoveren: dat hoeft niet groots en duur te zijn. Maak er ook geen rocket science van, want het werkt alleen als iedereen het snapt en de effecten meetbaar zijn. Wij weten dat het werkt, omdat we afgelopen jaren winst maakten terwijl concurrenten fors inleverden.”

Kijk vooruit

“Begin bij jezelf om te verbeteren”, tipte Peter Reijers van het gelijknamige communicatiebureau. “Durf te kiezen. Noteer voor jezelf wat je wel en niet kunt veranderen. En wat je wel en niet kunt beïnvloeden. Dat geeft je handvatten bij het opstarten en onderhouden van je verbetertraject. Denk vooruit! Techneuten hebben namelijk de neiging om terug te kijken. Kijk gerust ook voorbeelden in andere branches af; die vormen een handige kapstok om mee aan de slag te gaan. Een voorbeeld: winkelcentra zijn net als de bouw... er zijn er simpelweg te veel. Toch blijkt uit onderzoek dat winkelpersoneel amper getraind wordt en dat 42% van de klanten zich eigenlijk niet welkom voelt in een winkel. Niet zo gek dat winkels veel concurrentie ondervinden van webshops. Betrek het voorbeeld op je eigen onderneming en vraag je af: voelt elke klant zich bij ons welkom? Wat zorgt er voor dat die klant vervolgens bij ons wil kopen? Dat doe je onder meer door te zeggen wat je doet en te doen wat je zegt!” 

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid