NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Plan autobelasting 2016

door: Webbeheer
| Administratie

Autobelasting

Nu de Autobrief 2.0 met een jaar is uitgesteld, heeft het ministerie van Financiën voor het 'overgangsjaar 2016' enkele aanpassingen in de autobelastingen voorgesteld. Met name de nu voorgestelde aanpassing van de bijtellingcategorieën leidt volgens branche-organisatie BOVAG tot forse extra marktverstoring.  

Wat het ministerie heeft voorgesteld:

BPM

De CO2-grenzen worden aangescherpt op de manier die we sinds 2012 kennen. Deze ingreep is budgetneutraal.

CO2-grens 2015  CO2-grens 2016 Tarief per gram/kg CO2
    Vaste heffing vanaf 1 g/km: € 175,-
1 t/m 82 1 t/m 79 € 6,-
83 t/m 110 80 t/m 106 € 69,-
111 t/m 160 107 t/m 155 € 112,-
161 t/m 180 156 t/m 174 € 217,-
> 180 > 174 € 434,-
Grens dieseltoeslag: 70g/km Grens dieseltoeslag 67 g/km € 86,-

MRB ('Wegenbelasting')

Vol-elektrische voertuigen (EV’s) en plug-in hybrides met maximaal 50 g/km CO2-uitstoot gaan per 1 januari 2016 een ‘halftarief’ betalen, en zij (blijven) vrijgesteld van provinciale opcenten. Eerder was  bepaald dat deze auto’s vanaf 2016 ‘gewoon’ het volle pond MRB zouden moeten betalen.

Bijtelling

De laagste bijtellingscategorie wordt geschrapt. Voor de nieuwe inzet in 2016 gaat gelden:

2015 2016
0 g/km 4% 0 g/km 7%
1 t/m 50 7% 1 t/m 50 14%
51 t/m 82 14% 51 t/m 79 20%
83 t/m 110 20% >79 25%
>110 25%    

Voor de bestaande contracten worden de ‘oude’ bijtellingpercentages gerespecteerd (voor een looptijd van 60 maanden). Alle nieuw in te zetten auto’s van de zaak (m.u.v. 25%) gaan dus méér bijtelling betalen. Dat levert de schatkist 37 miljoen euro op. De 14%-categorie voor ‘gewone’ auto’s verdwijnt en de 20%-bijtellingcategorie wordt beperkt tot een handjevol relatief onzuinige plug-ins (denk aan grote SUV’s en sportauto’s) plus wellicht nog enkele superzuinige kleine dieseluitvoeringen in het A-/B-segment. Voor het gros van de markt (C-/D-segment) zal echter gelden: óf je gaat de volle mep bijtelling betalen (25%), óf je neemt de plug-in hybridevariant (14% bijtelling).

Dat verschil in bijtelling is maar liefst 11-procentpunt, fors meer dan nu (voorbeeld: zakelijke rijder kan nu kiezen tussen een plugin met 7% bijtelling of een zuinige dieseluitvoering van dezelfde auto, met 14% bijtelling).

Let wel, het gaat hier puur om een overbrugging tot 2017. De Tweede Kamer moet de nieuwe voorstellen nog beoordelen. 

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid