NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Plafond met ingebouwde verlichting dat optimaal geluid dempt

door: Jolanda Reede
| Techniek

Hunter Douglas plafond met ingebouwde verlichting

Benthem Crouwel Architecten uit Amsterdam wilde voor het ondergrondse station van Delft een overzichtelijk en verlicht station creëren waar reizigers zich prettig voelen. Daarom is gekozen voor plafondsystemen van begunstigend lid Hunter Douglas, waar afbeeldingen op konden worden gedrukt. Licht kon worden ingebouwd en het geluid van langsrazende treinen flink kon worden gereduceerd. 

In de stationshal trekt het fraaie plafond met de historische plattegrond van de stad direct de aandacht. Achter het Hunter Douglas plafond zit een interessant verhaal met handige technische oplossingen. In het project zit meer dan 4200m² plafonds verwerkt. De rode draad in het ontwerp van Benthem Crouwel Architecten uit Amsterdam is het creëren van een overzichtelijk en verlicht station waar reizigers zich prettig voelen. Daarnaast omvat het plafond verschillende onderdelen met elk een eigen set aan eisen en oplossingen. Met het lawaai van de treinen en honderden reizigers die het station dagelijks passeren, is een optimale geluidsdemping essentieel. 

Geëxtrudeerde baffles

De baffles zijn 600 millimeter lang en lopen taps toe met een breedte van 80 millimeter aan de bovenkant en 60 millimeter aan de onderkant. Deze vorm kan alleen gerealiseerd worden door het aluminium te extruderen. Perforatie voor geluidsdemping is met deze methode niet mogelijk. Boven de verticale baffles hangen daarom aparte geperforeerde, gezette baffles. Deze zorgen, in combinatie met de geluidsabsorberende platen, voor een nagalmtijd van minder dan één seconde.

Prettig reizen

Om de reiziger in het ondergrondse station een veilig gevoel mee te geven, is de aanwezigheid van licht belangrijk. Daarom is kunstmatige verlichting tussen de baffles geïnstalleerd. De baffles hebben een uitzonderlijk hoge glansgraad om dit licht te reflecteren. Daarnaast dringt daglicht via een glazen tussenvloer in de stationshal door naar het ondergronds perron. 

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid