NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Phishing: bestolen tijdens het internetbankieren

door: Frans van Dijk
| Administratie

De Fraudehelpdesk waarschuwt voor criminelen die geld stelen tijdens internetbankieren. Dat overkwam onlangs een inwoner van Coevorden. De man was bezig met het bankieren toen hij een bericht kreeg dat hij dertig seconden moest wachten 'in verband met onderhoud'. Nadat hij vervolgens weer had opgestart, bleek er een bedrag van zijn rekening te zijn afgeschreven. De man was vermoedelijk ingelogd op een nepwebsite van zijn bank.

Via een link in een phishingmail, een e-mailbericht van een bank waarin gevraagd wordt op een link te klikken, kan er schadelijke software (malware) worden geïnstalleerd in de computer die gegevens kopieert of die naar een valse website leidt. Dit kan voorkomen worden door nooit een link aan te klikken in een mail die (ogenschijnlijk) van de bank komt. Banken in Nederland zullen nooit zo'n link sturen of vragen naar uw inloggegevens, bankrekening- of sofinummer. Krijgt u een e-mail met zo'n vraag, dan is deze per definitie afkomstig van internetcriminelen. Omdat er dagelijks nieuwe phishingmails verschijnen, adviseren wij de e-mail(s) die u ontvangt door te sturen naar de betreffende meldsite en daarna weg te gooien.

Phishingmail kunt u doorsturen naar:

• ABN AMRO Bank: valse-email@nl.abnamro.com 
• ING Bank: valse-email@ing.nl 
• Rabobank: valse-email@rabobank.nl 
• SNS Bank: valse-email@sns.nl 
• ICS- / ABN AMRO creditcards: valse-email@icscards.nl

Zie ook: www.fraudehelpdesk.nl

 

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid