NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Openheid over uw aanpak

door: Erica van Aken
| Marketing Verkoop

Openheid over uw aanpak

Klanten willen graag weten waar ze aan toe zijn. Ze verwachten openheid over uw prijs, de materialen die u gebruikt, uw werkwijze en planning. Best lastig, want geen mens is hetzelfde, dus hoe weet u of u deze zaken in het kort uit kunt leggen, of dat u er - inclusief social talk over het weer en de familieomstandigheden - uitgebreid voor moet gaan zitten?  

Hoe dan ook: informeren kost tijd… Die investering betaalt zich niet altijd terug, maar goede communicatie is wel heel erg belangrijk om tevreden klanten te hebben en houden. We geven een paar praktische tips om efficiënt en toch zorgvuldig met uw klanten te communiceren. 

Behoefte aan transparantie

Klanten hebben een groeiende behoefte aan inzicht. Dat komt omdat er steeds meer informatie beschikbaar is. Voordat een klant u benadert, is de kans groot dat hij/zij al van alles zelf heeft uitgezocht. De mogelijkheden bijvoorbeeld, en prijs en kwaliteit (verschil). Al bent u zelf misschien niet heel erg actief op vergelijkingssites, het zoeken naar recensies op Google en sociale media, veel klanten zijn dat al wel. Zakelijke opdrachtgevers zoeken daarbij naar andere informatie dan consumenten, maar bijna iedereen checkt snel het één en ander op internet. Daarom kunt u maar beter het heft in eigen hand nemen en direct open en eerlijk zijn over uw aanbod.

Efficiënt informeren

Potentiële klanten adviseren en informeren: veel ondernemers worstelen met regelmaat over de tijd die men daarin wil investeren. Iemand die u voor een klein klusje het hemd van het lijf vraagt over de aanpak, neemt kostbare tijd in beslag. Dan is er nog niet eens de zekerheid van een ondertekende offerte. Maar gaat u niet zorgvuldig om met de vragen die u krijgt, dan is de kans groot dat de klant naar een ander gaat. Wat nu een klein klusje lijkt, kan immers ook nog uitpakken in een grotere vervolgopdracht. Het is daarom belangrijk om te kijken hoe u uw klanten het meest efficiënt informeert.  

Goede info

Een deel van de oplossing ligt in goede standaardinformatie op uw website en sociale kanalen. Daarmee bent u er overigens niet, want mensen doen graag zaken met mensen. Persoonlijk contact vult die informatie voor een belangrijk deel aan. Maar als u op uw website uitlegt hoe u te werk gaat, kunt u hier gerust naar verwijzen. Wees specifiek: welke vragen stellen uw klanten doorgaans? Werkt u zowel voor particulieren, of juist voor aannemers en andere zakelijke opdrachtgevers? Maak eventueel een keuzemenu, waardoor klanten direct informatie vinden die op hun van toepassing is. Door de vragen te noteren en uw antwoorden alvast op uw website te beschrijven, biedt u een schat aan informatie voor actieve zoekers. Klanten vinden die duidelijkheid en zekerheid heel prettig en zullen eerder voor u kiezen, dan voor de concurrent die misschien ook wel professioneel overkomt, maar op het internet helemaal niet ‘te checken’ is. 

Geef online antwoord op vragen

U weet zelf het beste wat klanten u doorgaans vragen. Moet u nog beginnen met een inventarisatie, dan kunt u alvast van start gaan met de volgende vragen:

  • Wat kan een klant verwachten als u komt stukadoren? 
  • Hoe lang kan de vloer niet betreden worden als deze is gelegd? 
  • Wat moet of kan een klant zelf doen om de ruimte voor te bereiden? 
  • Welke materialen gebruikt u en waarom kiest u voor deze kwaliteit? 
  • Welke garantie geeft u op uw werkzaamheden?

Wees open en eerlijk

Het is een open deur, maar geef eerlijk antwoord op de vragen. Dat geldt tijdens persoonlijk klantcontact én online. Natuurlijk mag u uw werk verkopen als het mooiste en beste, maar beloof geen luchtkastelen. Geef het ook aan als u iets niet kunt. Verwijs eventueel door naar partners. Daar heeft iedereen baat bij en u zult merken dat het ook andersom gaat werken. Als u helder voor ogen hebt wie uw “ideale klant” is, dan kunt u hier uw communicatie, producten en diensten op afstemmen. Steeds meer ideale klanten zullen uw bedrijf dan weten te vinden. Bekijk het stappenplan om uw communicatie op uw ideale klant af te stemmen. 

TIP

Voorbeeldprojecten helpen enorm. Geef hierbij aan wat de beginsituatie was, hoe lang het project liep, uit welke stappen het bestond, wat het gekost heeft en natuurlijk wat het eindresultaat was. Vergeet daarbij geen foto’s (en zo mogelijk korte video’s) te maken!  

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid