NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Onbetaalde rekening met een staartje

door: Fiscale Afdeling
| Management

Fiscaliteiten

Elke ondernemer krijgt er wel eens mee te maken: een rekening die onbetaald blijft liggen. Soms per ongeluk, soms zijn er andere oorzaken in het spel. Op een gegeven moment komt de vraag in beeld of zo’n factuur ooit nog wel betaald gaat worden.

Wanneer wordt een onbetaalde factuur een oninbare factuur? Tot voor kort was dat een wat schimmige vraag. In elk geval vanuit het perspectief van de Belastingdienst. Wat die ermee te maken heeft? Vrijwel altijd is de btw die op een factuur in rekening wordt gebracht al lang en breed in de btw-administratie van beide partijen verwerkt en via de voorbelasting met de Belastingdienst verrekend. 

Oninbare vordering

Even uitgaande van het scenario dat u met een oninbare vordering bent blijven zitten: dit betekent dus dat u via de voorbelasting btw hebt afgedragen die u zelf nooit hebt geïncasseerd. Dat geld bent u als ondernemer gelukkig niet kwijt, maar kan teruggevorderd worden. Alleen was tot dusverre vaak onduidelijk wanneer een vordering precies oninbaar wordt. U moest een speciaal verzoek indienen bij de Belastingdienst om dat geld terug te krijgen. Om dat proces eenvoudiger te maken, heeft de Belastingdienst nieuwe regels geïntroduceerd. Afgesproken is dat een vordering als ‘oninbaar’ wordt beschouwd zodra er 12 maanden verstreken zijn vanaf de datum van opeisbaarheid. Oftewel: precies één jaar na de uiterste betaaldatum die op de factuur staat aangegeven.

Afgedragen BTW

Om vervolgens de al afgedragen btw terug te krijgen, hoeft u ook geen apart verzoek meer bij de Belastingdienst neer te leggen. De correctie kan gewoon in de eerstvolgende aangifte worden meegenomen. Let op: dezelfde vlieger gaat uiteraard ook op als u zélf een factuur om wat voor reden ook niet hebt betaald en de btw erop wél al in de administratie is verwerkt en al in aftrek is gebracht! Ook onder de oude regels moest u als ondernemer die onterecht niet-afgedragen btw alsnog aan de Belastingdienst betalen en wel 24 maanden na opeisbaarheid van de factuur. Die termijn is nu gehalveerd. Ook hier geldt dus dat u 12 maanden na het verstrijken van de uiterste betaaltermijn één en ander recht moet zetten, via de reguliere aangifte. 

Alle reden dus om nog eens de btw-administratie goed te (laten) screenen. Of er nu nog geld te halen valt bij de Belastingdienst of juist bijgelegd moet worden: alle facturen die inmiddels 12 maanden of langer zijn blijven liggen, vragen nu om actie!

Afscheidsmoment

Vier jaar lang publiceerden we met veel plezier vanuit SCAB columns in Afbouwzaken. Van pensioenplannen tot de dividendklem en van btw-aangifte tot bedrijfskosten - regels veranderen continu. En door daar als ondernemer bovenop te zitten, valt er vaak veel geld te besparen. Als specialist in de bouwsector en het mkb weten onze adviseurs dat als geen ander. Met deze column nemen we voorlopig afscheid van dit blad. Bijblijven met de ontwikkelingen? Alle columns én verse berichten kunt u teruglezen op www.scabadvies.nl/actueel. Hebt u specifieke vragen op het gebied van fiscale regels, accountancy, loonadministratie of personeelsadvies? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze adviseurs via 013-5836666 of info@scabadvies.nl. De column fiscaliteiten wordt voortgezet door Bastiaan van de Wetering van VHM Accountants.

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid