NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Nieuwe consumentenregels

door: Webbeheer
| Management Administratie

Consument staat per 13 juni 2014 nog sterker. Dan gelden er nieuwe Europese consumentenregels. De nieuwe regels geven consumenten extra rechten bij het kopen in winkels, op straat, aan de deur, via de telefoon en internet. Voor onze branche hebben de regels geen directe gevolgen.

Vanaf 13 juni 2014 vindt u op ConsuWijzer.nl [link] alle nieuwe regels. We geven alvast een aantal belangrijke veranderingen:

De bedenktijd voor online aankopen gaat van 7 werkdagen naar 14 kalenderdagen. Consumenten krijgen dus twee weken de tijd om te bepalen of ze de aankoop willen houden.

  • De bedenktijd voor verkoop aan de deur gaat van 8 dagen naar 14 dagen.
  • Voor verkoop op straat is er tot nu toe geen bedenktijd. Koopt een consument iets op straat voor een bedrag boven de 50 euro? Dan geldt vanaf 13 juni 2014 ook een bedenktijd van 14 dagen.
  • Een ondernemer moet consumenten informeren over de bedenktijd. Wordt dat nagelaten, of gebeurt dat incorrect, dan wordt de bedenktijd van 14 dagen verlengd met maximaal 12 maanden.
  • Vanaf 13 juni 2014 geldt op een 0900-nummer voor een telefonische klantenservice een maximumtarief van 1 euro per gesprek plus de gewone belkosten.
  • Telefonisch afsluiten van een nieuw abonnement voor een dienst wordt in veel gevallen pas geldig nadat het contract door de consument is ondertekend.

De nieuwe regels gelden niet voor overeenkomsten die tot 13 juni 2014 worden gesloten. Ze gelden alleen voor overeenkomsten die op of na 13 juni 2014 worden gesloten.

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid