NOA Menu

NOA Kenniscentrum

MKB-trends voor 2017

door: Webbeheer
| Management Relatiebeheer

MKB-trends 2017

Ondernemen in het midden- en kleinbedrijf krijgt volgens experts en trendwatchers in 2017 een andere betekenis. Dat werd van de week gepresenteerd tijdens het vijfde jaarlijkse MKB Trends-event in Utrecht.

Goed anticiperen op veranderende omstandigheden. Dat is wat Nederland nodig heeft en dat is wat MKB-ondernemers kunnen!   

Trend 1: Van oude naar nieuwe structuren

Er is sprake van een nieuwe, meer duurzame werkelijkheid, waar platformen als Facebook, Uber en Airbnb ons leven gaan bepalen. Alles wordt een platform of gaat gebruik maken van een platform. Platforms verschaffen toegang tot capaciteit, materialen en goederen. Ofwel bedrijven gaan zelf als platform (ook voor anderen) opereren, ofwel sluiten zich bewust aan bij één of meerdere platforms. Ondernemers zullen daar handig op in moeten spelen om hun voordeel eruit te halen. Maatschappelijk verantwoord ondernemerschap is een vast gegeven geworden van elke organisatie. De wereld wordt niet geregeerd door grote bedrijven. MKB-ondernemers die gebruik maken van grote platformen en deze lokaal weten te verbinden op gemeenschappelijke kenmerken; dat zijn de kanshebbers van 2017. 

Trend 2: Van vaste segmenten naar vloeibaar gedrag

Alle hokjes, grenzen en houvast die tot nu toe gehanteerd werden in doelgroepbenadering en klantfocus vallen weg. Seizoenen bestaan niet meer. Er zijn ook geen ‘gemiddelde mensen’ meer, want door internet en sociale media heeft iedereen het idee bovengemiddeld en uniek te zijn. Benader je de wereld nog in doelgroepen van aantal werknemers, omzet of branche, dan kun je beter stoppen. Hetzelfde geldt voor ondernemers: die zijn niet meer te vangen in traditionele segmenten met vaste kenmerken.

Trend 3: Van straks naar nu, gewoon omdat het kan

We willen nu weten hoe hard we lopen en hoe fit we zijn. We willen nu weten wat we bijdragen aan een betere duurzame wereld. Consumenten verwachten dat ze op hun wenken bediend worden en wel direct. Van data, naar analytics en insights. Google biedt zelfs al een realtime Assistent die je helpt om de data te interpreteren. Waarom? Gewoon omdat het kan.

MKB-er verandert mee

De wereld om ons heen verandert continu. Dat vraagt om een flexibele instelling en belangstelling. Geen probleem, want mede uit de MKB Monitor blijkt dat ondernemers worden gedreven vanuit passie (51%), vernieuwingsdrift (28%) of zakelijke ambities (22%). Een echte ondernemer voelt zich aangesproken door echte verhalen van echte mensen en echte merken. En of je nu wilt of niet, tegenwoordig is alles wat je doet vindbaar en meetbaar. Maak er gebruik van.

Bron: MKB Servicedesk 

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid