NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Meer en betere klanten volgens de wet van Snuf

door: Erica van Aken
| Marketing Relatiebeheer

Snuf

Tijdens de NOA Stukadoorsdag op 12 september 2013 bracht marketinggoeroe Jos Burgers een verhaal met humor én een boodschap. Want Jos gaf uitleg hoe u uw rendement kunt verhogen door minder korting te geven en betere klanten te krijgen. 

Snuf is de hond van Jos en zijn vrouw Julia. Aan de leden die de NOA Stukadoorsdag bezochten, legde hij de volgende vraag voor: “Wie van de twee denkt u, Julia of Snuf, is echt áltijd vrolijk als ik thuiskom? Juist ja, Snuf. Al kom ik anderhalf uur te laat thuis - en ik heb niet gebeld - dan is hij nog altijd vrolijk. Sterker nog, dan is hij nog vrolijker!”

Verband

“Nog een vraag. Wie van de twee denkt u, Julia of Snuf, wordt echt de héle dag door geknuffeld? Inderdaad: Snuf. De interessante vraag is of er een rechtstreeks verband is tussen het feit dat hij altijd vrolijk is en dat hij de hele dag door geknuffeld wordt? Die kans is erg groot. Want alles wat je geeft, krijg je terug. Dat is De Wet van Snuf.”

Klanten binden

Als het goed is, weet u nu zelf het antwoord op de vraag hoe u klanten aan uw bedrijf kunt binden. Waarom kiezen ze voor u? “Dan moet je beginnen met geven”, is de simpele redenatie van Jos. Want alles wat je geeft, krijg je terug. “Wat écht werkt, is op zoek gaan naar de wensen en behoeften van uw klant. Het maakt niet uit in welke branche u werkzaam bent, alle klanten zijn gek op oplossingen en medewerkers die meedenken, afspraken nakomen, zich flexibel opstellen, klachten soepel oplossen, de klant tijd besparen, sores uit handen nemen, ga zo maar door.”

Houden van klanten

“Om klanten te houden, moet je van ze houden. Wie veel om ze geeft, zal veel moeten geven”, tipte Jos. Niet door korting te geven, maar juist door meteen een faire prijs neer te leggen en uit te leggen wat u doet voor die prijs. Toon begrip als uw klant uw werk duur vindt. Leg dan ook uit dat u heel goed bent in uw werk. “Als u nooit te horen krijgt dat u te duur bent, bent u waarschijnlijk te goedkoop!” Op termijn krijgt u door deze aanpak trouwe klanten, die bij u terugkomen als er weer iets gestukadoord moet worden. Klanten, die u bij anderen aanbevelen en minder prijsgevoelig worden. Want u weet: alles wat je geeft, krijg je terug. U kunt dat thuis heel goed oefenen!” 

NOA Webtv video: Jos Burgers tipte tijdens NOA Stukadoorsdag over het verhogen van je rendement

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid