NOA Menu

NOA Kenniscentrum

MARKETING = MARKET GETTING

door: Erica van Aken
| Marketing

Marketing

Marketing, of het vermarkten van je producten en diensten, kun je op allerlei manieren doen. De marketingvormen vliegen je tegenwoordig om de oren. We brengen daarom enkele marketingbegrippen kort onder de aandacht. Wat houden die ingewikkelde Engelse termen in en waar dienen ze voor?  

Er zijn veel definities in omloop van wat marketing precies is. Eén van de meest invloedrijke organisaties binnen de marketingwereld definieert marketing als volgt: "Marketing is een functie binnen organisaties en (tevens) een verzameling van processen voor het creëren, communiceren en leveren van waarde voor klanten en voor het beheersen van de klantrelatie op manieren die gunstig zijn voor de organisatie en haar stakeholders". Zo’n omschrijving kan voor velen een goede reden zijn om daarom geheel niet meer aan marketing te denken, laat staan te doen. Gelukkig is er ook simpeler uitleg, zoals "Marketing is elke activiteit die klanten en producenten met elkaar verbindt".

We omschrijven in het kort verschillende marketinggebieden en geven voorbeelden:

Social media marketing

Voor deze vorm van marketring worden sociale media ingezet om communicatiedoelstellingen (annex marketing) te realiseren. Deze vorm van marketing werkt goed als je er regelmatig en interactief mee omgaat. Social media zijn erop gericht om een dialoog aan te gaan. Niet alleen zenden dus, maar ook reageren op berichten van anderen. Bekende sociale media zijn Facebook en Twitter. Linkedin werkt uiteraard goed voor een zakelijk netwerk. Ook Pinterest en YouTube worden steeds belangrijker kanalen, waar je met beeld werkt in plaats van tekst.  

Offline marketing

Je kunt je producten en diensten ook nog steeds prima promoten zonder het gebruik van internet. Storytelling en jezelf profileren bijvoorbeeld. Hier komen we in een volgende uitgave nog op terug. Maar ook geprinte advertenties, een brochure, een evenement of beurs, reclame op radio en televisie en buitenreclame zijn voorbeelden van marketing. 

Search Engine Advertising

SEA moet je vooral niet verwarren met SEO (zie hierover de volgende alinea). Onder zoekmachine adverteren wordt verstaan: het tegen betaling plaatsen van advertenties boven en naast natuurlijke zoekresultaten. Als een zoekmachinegebruiker een bepaald woord (of een combinatie van woorden) intypt, dan krijgt deze de advertentie te zien. De advertentie verwijst naar een webpagina van de adverteerder. Google Adwords en Bing Ads zijn voorbeelden van SEA-aanbieders. Zoek je bijvoorbeeld in Google naar stukadoor, dan zijn de bovenste drie zoekresultaten en de vermeldingen in de rechter kolom allemaal betaalde zoekresultaten, oftewel Search Engine Advertising. 

Search Engine Optimalisation

SEO of zoekmachineoptimalisatie omvat alle activiteiten die bedoeld zijn om een webpagina hoog te laten scoren in de organische resultaten van zoekmachines. Je website komt hoger in de lijst met zoekresultaten te staan, door pagina’s in je website een goede naam te geven, foto’s een omschrijving mee te geven, belangrijke zoekwoorden in je teksten op de website te verwerken en externe webpagina’s naar jouw website te laten linken. Zoekmachines verleggen regelmatig hun focus, maar webpagina’s met een goede basis en actuele informatie met doorlinks zullen resulteren in een betere vindbaarheid. 

Contentmarketing

Content marketing is het bedenken, creëren of publiceren van inhoudelijke informatie met als doel om een relatie aan te gaan en/of te onderhouden met je doelgroep. De informatie moet waardevol of leuk zijn voor jouw doelgroep(en). Ze moeten er bijvoorbeeld nieuwe kennis door vergaren, of inspiratie op kunnen doen. Ook tips en grapjes met een boodschap vallen onder contentmarketing. Dit kan er voor zorgen dat je bedrijf herkend wordt als deskundige op een bepaald gebied. Whitepapers en blogs zijn mooie voorbeelden om contentmarketing toe te passen. 

RSS-feed marketing

RSS staat voor Really Simple Syndication. Dankzij speciale RSS-readers (vaak gratis) worden internetgebruikers desgevraagd op de hoogte gehouden van nieuwe artikelen op gekozen sites. De reader haalt zelf de koppen op van nieuw geplaatste berichten. Die koppen linken direct naar het betreffende artikel. Je kunt een RSS-feed op je site plaatsen zodat klanten en relaties altijd van het laatste nieuws op de hoogte zijn. Internetters die op je site of weblog een RSS-feed nemen, zijn zeker in je geïnteresseerd.

Virale marketing

Virale marketing is de digitale versie van mond-tot-mondreclame. Je laat klanten dan je boodschap verspreiden via digitale kanalen. Dat is goedkoop en effectief. Een boodschap verspreidt zich via internet, sms en e-mail veel sneller dan gewone mond-tot-mondreclame. Daarnaast is de geloofwaardigheid van het doorgestuurde bericht van een vriend of kennis groot. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is je marketingboodschap voor je product of dienst zodanig te vertalen dat mensen worden aangezet via digitale kanalen de boodschap te liken of door te sturen naar hun kennissenkring. Opmerkelijke nieuwsfeiten en interessante informatie op je site werken goed. 

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid