NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Leuk die social media, maar heb je er als ondernemer ook wat aan?

door: Erica van Aken
| Marketing Relatiebeheer

Leuk die social media

Vincent Smit gaf tijdens de Vloerendag een vlotte presentatie over het zakelijk gebruik van social media. Hij gaf een aantal slimme foefjes hoe je door potentiële klanten goed gevonden kunt worden op internet zonder dat ze je naam hoeven te weten.  

“Wie gebruikt er wel eens het min-teken in Google?”, startte de LinkedIn en Twitter expert zijn betoog. Vragende ogen in de zaal, maar geen bevestigende handen omhoog… “Vraag je je wel eens af hoe klanten naar jou op zoek zijn en wat ze dan belangrijk vinden?”

Recensies om betrouwbaarheid te checken

Mond-tot-mond reclame is nog altijd heel fijn voor een bedrijf. Maar nadat men een goede naam opgegeven heeft gekregen, typt menigeen die naam in bij Google. Gewoon om te checken wat er online over iets of iemand te vinden is, of wat andere mensen er over zeggen. “Mensen vinden vindbaarheid, bereikbaarheid, betrouwbaarheid, deelbaarheid en zichtbaarheid heel belangrijk”, meldde Vincent Smit de belangstellenden. “Ga jezelf maar na: Als onbekenden op internet schrijven dat het hotel van je voorkeur smerig bleek, dat ‘op loopafstand van het centrum’ alleen voor geoefende wandelaars is en het ontbijt niet te nassen, dan zoek je toch nog even verder. Recensies zijn tegenwoordig heel belangrijk. Ze hoeven niet allemaal perfect te zijn, en zeker niet van de buurman en je zwager. Af en toe een kritische noot van een teleurgestelde klant tussen tevreden reacties maakt je betrouwbaarheid alleen maar groter.”

Google vindbaarheid

Nog veel interessanter is het om op Google gevonden te worden door mensen die een betrouwbare vloerenlegger zoeken voor bijvoorbeeld een betonlook vloer. Hoe zorg je er dan voor dat ze bij jou terecht komen? “Niet door adwords te kopen!”, meende de online expert. “Dat is zonde van je geld, want het zijn dure klikken. Bovendien slaan mensen de betaalde zoekresultaten heel snel over en gaan ze pas gericht kijken bij de organische resultaten. Daar wil je natuurlijk wél bovenaan staan. Probeer dat via een omweg te regelen, omdat  LinkedIn en Youtube direct gelinkt zijn aan Google. Vermeld een belangrijk zoekwoord of iets nieuws ook direct op Google+, want in dat geval neemt de Google zoekmachine in slechts enkele seconden waar dat er iets veranderd is.”

Zoek waarop men zoekt

Vincent Smit lichtte het toe met een praktisch voorbeeld. “Je hebt in elk geval een gratis Google+ account nodig om in te kunnen loggen in Google adwords. Niet om advertenties te kopen, maar om zoekwoorden te analyseren. Je kunt heel makkelijk achterhalen hoe vaak er op een bepaald woord gezocht wordt. Dus ga je werkzaamheden na en bekijk welke producten, diensten, service etc van jouw bedrijf meer dan 1000 keer per maand in Google gezocht worden. Dan is het handig dit trefwoord terug te laten komen in je profiel. Ik klik er nu een beetje snel doorheen, maar ik zal op noa.nl een video online laten zetten, die het je heel rustig stap voor stap laat zien (noot van de redactie: deze video is te bekijken op noa.nl/vloerendag). 

Benut veel gezochte trefwoorden

De veel gezochte trefwoorden ga je als volgt gebruiken: je schrijft er over op je LinkedIn pagina: er is een apart blok waar je trefwoorden in kunt geven. Ook vermeld je deze woorden in je Google+ account voor je onderneming. Onderschat ook Twitter niet: “Er wordt gezegd dat Twitter op zijn retour is”, legde Vincent uit, “maar de Twitter zoekbalk heeft iets wat de meeste andere social media niet kunnen: het herkent een vraagteken. Jouw trefwoorden ga je dus op Twitter heel handig combineren met een vraag en een tip. Voeg daar een verkorte link naar je website aan toe en gegarandeerd krijg je mensen die je website bezoeken!”

Kiekeboe spelen voor volwassenen

Nog even terug naar LinkedIn, want daar kun je heel makkelijk en snel in de business-to-business-markt mensen interesseren voor je bedrijf. “Uiteraard zorg je er eerst voor dat je je profiel hebt vervolmaakt”, meent Smit. “Die trefwoorden staan er netjes op, je hebt wat relaties die je aanbevelen, je schrijft helder en duidelijk wat je doet en waar je goed in bent, dat soort zaken. Daarna ga je ‘kiekeboe spelen voor volwassenen’: je zoekt zelf op LinkedIn naar interessante personen. Dat doe je bij de knop ‘geavanceerd zoeken’. Vraag je af wie je wel tot klant zou willen maken. Daarbij kijk je op zijn/haar profiel en wat gebeurt er? Diegene krijgt daar een melding van en denkt: Huh, wie is dat? Tadaa, je bent in beeld!”

Hyperactieve webcare

Tijdens zijn presentatie gaf Vincent ook nog voorbeelden over ‘hyperactieve webcare’. “Heel weinig bedrijven doen dat, dus je valt meteen op als je reageert. Ga eens op social media zoeken naar mensen die jou nodig kunnen hebben. Is er bijvoorbeeld een nieuwbouwwijk in de buurt? Zoek daar eens op en kijk wie enthousiast post dat hij/zij er gaat wonen. Een kort bericht dat je kunt adviseren bij de afbouw is een kleine moeite.”

Gebruik het min-teken

“En ik begon mijn verhaal met het min-teken in Google, dus laat ik daar ook mee afsluiten”, kondigde de social media expert zijn vertrek aan. “Met het min-teken kun je in Google bepaalde zaken uitsluiten. Reuze handig om gericht te zoeken, je eigen positie te bepalen en daarop verder te positioneren.”

Meer weten?

Denk je na het lezen van dit artikel: Interessant, maar hoe doe ik dat? Op www.noa.nl/vloerendag kun je een video van Vincent Smit bekijken, waarin hij stap voor stap uitlegt hoe je aan de slag kunt. Op Youtube heeft hij nog veel meer video’s met praktische tips. 

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid