NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Leads kopen of liever niet?

door: Erica van Aken

Leads kopen of liever niet?

Ondernemers krijgen te kust en te keur de ‘mooiste’ aanbiedingen: “Koop leads voor de beste klanten”. Neem een abonnement en ontvang offerte-aanvragen voor het werk en in het gebied dat u van tevoren opgeeft”.

De ene aanbieder belooft nog meer moois dan de ander. Zowel de aanbieders als de gebruikers van deze doorgaans online mogelijkheden zijn er in alle soorten en maten. Wat moet u daar nu eigenlijk mee? 

In de basis wil elke ondernemer hetzelfde: fijne klanten, die opdrachten geven voor mooi werk én goed betalen! Ook minder prettige klanten, of minder interessant werk, zijn in trek. Klanten behouden en het vinden van nieuwe klanten. Het is hoofdtaak nummer één voor de continuïteit van ieder bedrijf. Daarom zijn klanten die uit zichzelf aan komen waaien ook zo geliefd. Maar daar zijn er niet genoeg van om een hele sector mee aan de gang te houden. 

Vraag-en-aanbod-sites

Professionele organisaties, hobbyisten en fraudeurs springen er handig op in om u aan klanten te helpen. Zij bouwen een webtool, u betaalt tussen de pakweg Є 0,20 en € 15,- en krijgt een ‘lead’ aangeleverd. Daar moet u zelf nog een klant van weten te maken. Want die organisaties verkopen dezelfde lead ook aan andere afbouwers. Er komen steeds meer vraag-en-aanbod-sites, omdat er veel mensen zijn die het gemakkelijk vinden. 

Consumentenzoektocht

Ruim 50% van de consumenten kent geen gespecialiseerde ‘bouwers’ en vindt het (terecht!) niet nodig om een aannemer in te schakelen als er een specifieke wand, vloer of plafond in hun woning aangepakt moet worden. Die zoeken op internet en komen dan snel op zo’n vraag & aanbod site terecht. Een aanvraag indienen om offertes te ontvangen is gratis, dus de stap is klein om dat tijdens de zoektocht naar een geschikte afbouwer te doen. 

Klantbeoordelingen

Omdat mensen ook huiverig zijn ‘Jan en alleman’ binnen te laten, zullen ze zoeken naar referenties, klantbeoordelingen en voorbeeldprojecten. Het is verstandig om die zaken op internet te laten zien. Daar heeft u geen website van een leadgenerator voor nodig, want u kunt hierbij denken aan uw eigen website, uw bedrijfspagina op NOA.nl, of een bedrijfspagina op Facebook waar tevreden klanten spontaan iets over uw werk schrijven. 

Shoppende aannemers

Ook zakelijke opdrachtgevers maken gebruik van leadgeneratoren. Hoofdaannemers bijvoorbeeld, die van meerdere partijen calculaties en offertes voor hun project willen opvragen. Natuurlijk selecteren die ook binnen hun eigen netwerk, maar hoe vaak komt het niet voor dat ze shoppen bij nieuwe partijen? Voor de shoppende aannemer zijn andere zaken van belang dan de aandachtspunten die we bij consumenten noemden: de financiële gezondheid van de onderaannemer, certificaten/keurmerken en de omvang van het bedrijf doen er dan toe. Door hierover zichtbaar en volledig te zijn, kunt u uw kans vergroten om uitgenodigd te worden een offerte te maken (ook zonder gebruik van leadgeneratoren). 

Voor wie?

Leden vragen ons secretariaat regelmatig of ze ‘leads moeten kopen’. Daar is geen eensluidend antwoord op te geven en ook een advies is moeilijk. Successen zijn namelijk niet te garanderen. Voor de één werkt het, de ander krijgt er alleen frustraties van… Feit is dat de mogelijkheden er zijn, dat er gebruik van wordt gemaakt en dat er organisaties zijn die er geld aan verdienen. Of dat ook voor u geldt? U moet zich prettig voelen bij de systematiek, altijd snel kunnen reageren en voor uzelf een duidelijke verkoopstrategie voor ogen hebben. De keuze is en blijft toch echt aan u als ondernemer.

Voor- en nadelen leads kopen

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid