NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Hoe kun je omgaan met prijsdruk?

door: Erica van Aken
| Verkoop Marketing

Prijsdruk

Natuurlijk heeft de economische crisis forse druk op de marktprijzen veroorzaakt. Maar als de crisis eindigt, blijft concurrentiestrijd bestaan. Wilt u de goedkoopste zijn? Of wilt u trots zijn op de prijzen die u voor uw werkzaamheden vraagt?

 Bent u te duur? Of de anderen te goedkoop?

Heeft u voor uzelf al wel eens goed op een rijtje gezet hoe waardevol u bent voor uw klanten? Door te weten waar u goed in bent en welke toegevoegde u biedt, komt u ook beslagen ten ijs als uw klant zegt: "U bent te duur". U kunt dat dan met goede argumenten weerleggen. U geeft bijvoorbeeld garantie, of u geeft een driehoeksgarantie samen met de leverancier, u bent een solide bedrijf wat al jaren bestaat, u werkt met kwaliteitsmaterialen, u werkt met eigen vakmensen, u kunt de planning voor 100% garanderen, u heeft veel referenties in hetzelfde segment, u biedt suggesties waardoor het eindresultaat nog beter of economischer is. Klanten hebben echt geld over voor zekerheid. Maar weet duidelijk uit te leggen welke zekerheden u biedt.

Time uw prijs

Ga nadenken over de wijze waarop u een verkoopgesprek voert. Te vroeg over de prijs beginnen, is niet verstandig. Maar te laat ook niet. Wat heeft u dan aan dit advies? Door vooraf na te denken over welke fouten u kunt maken, reduceert u de daadwerkelijke kans op het maken van fouten. U moet namelijk eerst een goed beeld hebben van hetgeen uw klant wil en eigenlijk ook van hetgeen de eindgebruiker wenst. Ook moet uw klant begrijpen welke waarde u kunt leveren. Op dat moment maakt u de juiste prijs. Timing is essentieel!

 Is de goedkoopste zijn aantrekkelijk?

De klant vindt de prijs belangrijk. Laat daar geen misverstand over bestaan. Maar de prijs is voor de klant ook een indicatie van de kwaliteit die hij/zij mag verwachten. Het gezegde 'goedkoop is duurkoop' kent iedereen. Bent u erg goedkoop, dan krijgt u waarschijnlijk klanten die u eigenlijk niet wilt. Die willen immers voor een dubbeltje op de voorste rij zitten. Duurder zijn dan uw concurrenten kan dus voordeel hebben. Toegegeven: u moet daarvoor de juiste verkooptechniek beheersen. U moet immers kunnen verkopen waarom het prijsverschil gerechtvaardigd is. 

De toekomst van de afbouw

Wij begrijpen dat als u niet eens de kans krijgt om aan de onderhandelingstafel te schuiven, er weinig toe te lichten en te verkopen valt. De juiste acquisitie voeren en goed relatiebeheer gaan er aan vooraf, om niet op prijs te hoeven verkopen. U kunt dit leren op onze nieuwe NOA Ondernemersopleiding [link naar nieuws NOA ondernemersopleidng]. Deze opleiding  biedt veel nuttige leermodules om een moderne ondernemer te zijn. Want zeg nu zelf: Als u uw rendement kunt verhogen door prijsstijging, dan wilt u toch helemaal niet de goedkoopste zijn?

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid