NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Hoe krijgt u ambassadeurs voor uw bedrijf

door: Erica van Aken
| Relatiebeheer

Ambassadeurs voor uw bedrijf

Tevreden klanten krijgt u door goed werk te leveren en helder te communiceren. Tevreden medewerkers door passend werk te bieden en open te communiceren. Maak van tevreden klanten en medewerkers ambassadeurs voor uw bedrijf! Door mond-tot-mond-reclame verkopen zij uw producten vóór u. Ambassadeurs krijgt u alleen als u een relatie opbouwt. 

Relaties opbouwen doet u door aandacht te hebben: Heb gevoel voor wat anderen willen of denken. Niet iedereen heeft van nature die interesse in de medemens. U hoeft niet bijzonder sociaal te zijn om toch oprechte aandacht te geven aan anderen. Mensen doen graag zaken met menselijke bedrijven. Door klanten eens te verrassen met een klein attent gebaar zullen ze u onthouden en aanraden bij familie, vrienden en bekenden in hun netwerk. En medewerkers beloont u voor hard werk door persoonlijke gebaren. We geven enkele suggesties:

Verjaardag

Bouw aan een relatie door verjaardagen van goede klanten te noteren: met hun verjaardag kunt u een kaartje sturen. Op websites als greetzkaartje2go of Hallmark kunt u eenvoudig een persoonlijke boodschap op een kaart drukken en laten versturen. 

Verjaardagskaart

Fijne Pasen

Rond de paasdagen kunt u opvallen met een kleine attentie: bij oplevering van een project geeft u een chocolade verrassing, natuurlijk met een klein kaartje en een boodschap van uw bedrijf. 

Fijne paasdagen

Secretaressedag

Secretaressedag valt altijd op de derde donderdag in april. Heeft u een secretaresse of medewerkster die het verdient in het zonnetje te worden gezet. Zij krijgen op deze dag vaak een attentie, meestal bloemen. Die zijn natuurlijk online te bestellen, maar nog beter is bij de plaatselijke bloemist langs te gaan (wie weet heeft die bloemist binnenkort een afbouwer nodig…). In plaats van bloemen kunt u natuurlijk ook een andere kleine- vooral persoonlijke - attentie bedenken. 

Secretaressedag

Zomervakantie

Niet voor iedere klant is ‘de bouwvak’ vanzelfsprekend. Laat uw klantenbestand middels een zomergroet weten wanneer uw bedrijf gesloten is. Het kan meteen een mooi moment zijn om enkele bijzondere projecten te ‘showen’ (kies dan bij buitenwerk wel een zomers tafereel, er moet geen sneeuw op het dak liggen), of een onderhoudstip te geven. Een zomergroet kunt u gratis als digitale nieuwsbrief versturen. 

Zomervakantie

Sinterklaas

Het Sinterklaasfeest op 5 december is een verrassend moment voor een zakelijke attentie. Verstuur het per post zodat uw klant(en) en/of medewerker(s) er pas bij het uitpakken achter komen dat ze het presentje van u hebben ontvangen. Bij een Sinterklaasgeschenkje (pepernoten, chocoladeletter, marsepein) hoort natuurlijk een gedichtje. Houdt u niet van rijmen, dan kunt u ons voorbeeld gebruiken. 

Sinterklaas

Oplevermoment

“Zullen we een blik werpen op het werk?” Geef bij oplevering eens een leuk blikje met nootjes/snoepjes cadeau. Zorg voor een unieke bedrukking, waardoor mensen het willen bewaren. Op bedankjes.nl kunt u bijvoorbeeld uw eigen label ontwerpen. 

Oplevermoment

Kerstboom

Opvallen tussen de kerst- en nieuwjaarswensen? Geef een kerstboom cadeau. Op sommige plaatsen in Nederland is het mogelijk om relaties zelf een kerstboom uit te laten kiezen en om te zagen. Koppel er dan een netwerkborrel aan vast en faciliteer bij het inladen. Zo’n actie vraagt om een stevig budget, dus u kunt het ook kleiner aanpakken: een boom in wording sturen met een leuke kerstwens er bij! 

Kerstboom

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid