NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Hoe krijg je een eerlijke prijs voor zwaar werk

door: Erica van Aken
| Management

Danny de Ruig

NOA OZP-lid Danny de Ruig heeft een duidelijke visie hoe en voor welke prijs hij zijn vakwerk kan maken. De 29-jarige Hoofddorper heeft ondanks de crisis genoeg werk. En hij rekent zeker geen lage prijzen!

Géén goedkope stukadoor

Zeven jaar geleden maakte de jonge ondernemer een website, waarmee hij door het gebruik van slimme zoekwoorden snel gevonden werd als men zocht op ‘goedkope stukadoor’. Het leverde hem jarenlang werk op. Nog steeds krijgt hij via die website zo'n acht aanvragen per week, maar die leiden vaak niet meer tot opdrachten.

Danny aan het woord

Danny paste zijn werkwijze aan. Eerst ging hij bij alle aanvragers langs om een offerte te maken. Nu doet hij dat alleen nog bij serieuze klanten. “Er zijn nu heel veel websites en ik krijg via internet vooral shoppers. In die klanten steek ik niet veel tijd. Ze kunnen zelf foto's van de situatie mailen en dan geef ik een richtprijs. Als ze daarna nog belangstelling hebben, ga ik langs voor een definitieve offerte. Maar meestal hoor ik niets meer.”

Ook met betalen is Danny strakker geworden. Per opgeleverde kamer of verdieping rekent de klant direct af: “Ik bepaal de voorwaarden, niet de klant. Ik ga niet meer alles voorschieten. Alleen mijn vaste aannemers krijgen nog 30 dagen.”

Ondanks zijn tarieven en voorwaarden kiezen klanten toch voor zijn bedrijf. Daar heeft Danny een verklaring voor: “Ze willen kwaliteit en betalen dan liever wat meer. Nieuwe klanten hebben meestal mijn werk ergens gezien. Ze weten van andere klanten dat ik goede afspraken maak en samenwerk met betrouwbare Nederlandse zzp'ers. Gelukkig zijn er nog steeds klanten die een eerlijke markt belangrijk vinden. Ik noem dat de gunfactor.”

Wees transparant over je faire prijs!

Door je tijd te investeren in serieuze klanten, krijg je ook een eerlijke prijs voor je werk. Het is dan wel belangrijk dat je naar klanten transparant bent over je prijsvorming. Leg uit en laat zien wat klanten daarvoor mogen verwachten. Klanten die kiezen voor kwaliteit, realiseren zich ook dat ze daarvoor een faire prijs moeten betalen.

Praktische tips voor een eerlijke prijs:

  • Weet je bodemprijs en vergeet niet daarin je vaste lasten, afschrijvingen en verzekeringen mee te nemen;
  • Vraag internetshoppers eerst om foto’s van de situatie zodat je een richtprijs kunt maken;
  • Ga bij serieuze aanvragen langs voor een gesprek alvorens een duidelijke offerte uit te brengen;
  • Beschrijf welke werkzaamheden je verricht, wat die kosten en hoe lang je er mee bezig bent;
  • Bel op tijd na (of breng je offerte persoonlijk langs), zodat je je offerte kunt toelichten en aanvullende vragen kunt beantwoorden;
  • Maak duidelijke afspraken over de wijze van betalen;
  • Vraag klanten of ze tevreden zijn over je werk en of ze een aanbeveling op internet willen plaatsen. Je website of de sociale media zijn hier handige middelen voor.  

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid