NOA Menu

NOA Kenniscentrum

Gouden tips voor succesvolle koude acquisitie

door: Erica van Aken
| Verkoop Relatiebeheer

Koude Acquisitie

 

We geven 11 ‘hands-on-tips’ om nieuwe klanten te werven door middel van telefonische acquisitie. Met ‘cold-calling’ wil je een potentiële klant overtuigen om tot een persoonlijk gesprek te komen waarmee je jouw bedrijf kunt verkopen. 

  1. OVER-voorbereiding
    Behoed jezelf voor over-voorbereiding voordat je gaat bellen.
  2. Naam prospect kennen
    Weet wie je belt en gebruik zijn of haar naam.
  3. Stuur vooraf geen info
    Bij koude acquisitie heeft van tevoren brieven sturen weinig zin. 
  4. ‘Proefrit’ aanbieden
    Gebruik tijdens het eerste gesprek een ‘proefrit’ om de prospect op te warmen. Bedenk iets interessants waardoor je de gelegenheid krijgt je bedrijf of werkwijze voor te stellen.
  5. Mail gereed hebben
    Zorg dat je een ‘standaardmail’ gereed hebt, die je snel kunt doorsturen en waar je een persoonlijk woord aan toevoegt. 
  6. Afspraken nakomen
    Het nakomen van afspraken is cruciaal. Doe wat je zegt en zeg wat je doet.
  7. Referentie gebruiken
    Een referentie moet je gebruiken en maakt koude acquisitie stuk eenvoudiger. 
  8. Vermijd aannames
    Aannames zijn veelal dodelijk, de kans is te groot dat je prospect er anders over denkt. Stel daarom open vragen.
  9. Glasheldere USP
    Zorg dat je een korte, krachtige statement hebt waardoor de prospect overtuigd raakt dat je een bijzondere organisatie hebt met unieke eigenschappen. 
  10. ALTIJD kwalificeren
    Ga niet in het wilde weg bellen, maar selecteer je prospects nauwkeurig en stel een targetlijst op. 
  11. Check een afspraak
    Heb je telefonisch een afspraak gemaakt, bevestig deze dan per mail en check kort tevoren of de afspraak niet vergeten is. 

Inloggen


Lid worden?

Personen actief in de Nederlandse afbouw krijgen veel voordelen als lid van NOA.


Lees de voordelen en word lid